Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο και το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.
1. Υπογράμμισε στο κείμενο τις λέξεις και τις φράσεις που σε βοηθούν να καταλάβεις ποια ήταν τα προβλήματα με το οικόπεδο.
Πρώτη παράγραφος:
• έχει γίνει σκουπιδότοπος»
• «Όλες οι γάτες και τα σκυλιά της γειτονιάς εκεί μαζεύονται και σκαλίζουν τα σκουπίδια που πετάνε διάφοροι»
• «Τις ζεστές μέρες είναι να πιάνεις τη μύτη σου!»
Δεύτερη παράγραφος:
• «ζητήσαμε να καθαρίσει το οικόπεδο από τα σκουπίδια και να βάλει στη γωνία του έναν κάδο απορριμμάτων»
Τρίτη παράγραφος:
• «καθάρισε όλο το οικόπεδο από πέτρες και παλιοσίδερα, που ήταν εκεί χρόνια τώρα»
Τέταρτη παράγραφος:
-
Πέμπτη παράγραφος:
• «Σ’ ένα σημείο το οικόπεδο είχε δύο δέντρα, που ήταν σχεδόν ξεραμένα»
2. Γιατί τα παιδιά αποφάσισαν να υιοθετήσουν το παλιό οικόπεδο;
Τα παιδιά αποφάσισαν να υιοθετήσουν το παλιό οικόπεδο επειδή είχε γίνει σκουπιδότοπος, μάζευε γάτες και σκυλιά που έψαχναν στα σκουπίδια, και τις ζεστές μέρες μύριζε πολύ άσχημα. Ήθελαν λοιπόν να το καθαρίσουν και να το κάνουν όμορφο!
3. Για να πραγματοποιηθεί η ιδέα της Σόνιας, συνεργάστηκαν και δούλεψαν μαζί πολλοί άνθρωποι. Γράψε έναν σύντομο τίτλο για τις δραστηριότητες που ανέλαβε ο καθένας για το οικόπεδο.
Η τάξη της Σόνιας: Οργάνωσε την υιοθεσία του οικοπέδου και επικοινώνησε με τον Δήμο.
Οι μαθητές της Ε΄ τάξης: Έφτιαξαν την πινακίδα για τον χώρο.
Ο πατέρας ενός παιδιού: Καθάρισε το οικόπεδο με μηχάνημα.
Ο Σύλλογος Γονέων: Χάρισε λάστιχο ποτίσματος και ξύλινο σπιτάκι για τα πουλιά.
Ο Δήμος: Καθάρισε τα σκουπίδια, έβαλε κάδο και υποσχέθηκε να ποτίζει τα λουλούδια το καλοκαίρι.
4. Πώς ήταν το οικόπεδο πριν αναλάβουν τα παιδιά να το προστατεύσουν; Πώς έγινε μετά τις προσπάθειες όλων;
Πριν: Το οικόπεδο ήταν ένας σκουπιδότοπος. Είχε πεταμένα σκουπίδια, πέτρες και παλιοσίδερα! Μάζευε γάτες και σκυλιά που έψαχναν στα σκουπίδια. Μύριζε άσχημα, ειδικά τις ζεστές μέρες, και τα δέντρα του ήταν σχεδόν ξεραμένα.
Μετά: Μετά τις προσπάθειες των παιδιών και όλων όσων βοήθησαν, το οικόπεδο έγινε καθαρό και όμορφο. Τα δέντρα κλαδεύτηκαν και πήραν ζωή, τοποθετήθηκε μια πινακίδα, φυτεύτηκαν λουλούδια και ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων έφερε ένα όμορφο ξύλινο σπιτάκι για τα πουλιά. Τα πουλιά άρχισαν να έρχονται, και ο χώρος έγινε ένας "παράδεισος" για τη γειτονιά.
5. Πριν τηλεφωνήσουν στον Δήμο, τα παιδιά συζήτησαν στην τάξη. Αποφάσισαν τι θα ζητήσουν από τον δήμαρχο και γιατί. Συζητήστε στην τάξη μερικές προτάσεις που θέλετε να κάνετε στον δικό σας Δήμο.
Τι ζητάμε;
• Να καθαριστούν τα παρατημένα οικόπεδα στη γειτονιά.
• Να φτιαχτούν περισσότεροι χώροι πρασίνου και παιδικές χαρές.
• Να τοποθετηθούν κάδοι ανακύκλωσης σε κάθε δρόμο.
• Να διορθωθούν οι χαλασμένοι δρόμοι και τα πεζοδρόμια.
Για ποιους λόγους;
• Επειδή τα παρατημένα οικόπεδα είναι επικίνδυνα και χαλάνε την εικόνα της γειτονιάς.
• Επειδή οι χώροι πρασίνου μας κάνουν πιο χαρούμενους και μας δίνουν μέρη να παίζουμε και να χαλαρώνουμε.
• Επειδή η ανακύκλωση βοηθάει το περιβάλλον.
• Επειδή οι χαλασμένοι δρόμοι και τα πεζοδρόμια είναι επικίνδυνοι και μπορεί να προκαλέσουν ατυχήματα.
6. Στον Δήμο που μένεις δημιουργήθηκαν προβλήματα με την καθαριότητα. Διάβασε παρακάτω τι έγραψε η τοπική εφημερίδα. ....
Έληξε η απεργία των υπαλλήλων της καθαριότητας
Επιτέλους! Τα απορριμματοφόρα του Δήμου βγήκαν για να μαζέψουν τα σκουπίδια. Η κατάσταση είχε γίνει ανυπόφορη. Οι κάδοι απορριμμάτων είχαν γεμίσει και η δήμαρχος καλούσε τους δημότες να μην κατεβάζουν τα σκουπίδια τους στους δρόμους. Οι υπάλληλοι της καθαριότητας, που απεργούσαν γιατί δεν είχαν πληρωθεί τους τελευταίους τρεις μήνες, δικαιώθηκαν.
• Τηλεφωνείς σε έναν φίλο σου για να του πεις τα νέα που διάβασες στην εφημερίδα. Τον ρόλο του φίλου σου μπορεί να τον παίξει ο διπλανός σου.
Εγώ: Γεια σου Κώστα! Τα έμαθες τα νέα; Έληξε η απεργία των υπαλλήλων καθαριότητας!
Κώστας: Αλήθεια;
Εγώ: Ναι! Τα απορριμματοφόρα βγήκαν ξανά στους δρόμους για να μαζέψουν τα σκουπίδια. Ευτυχώς, γιατί η κατάσταση είχε γίνει πολύ άσχημη! Όλοι οι κάδοι είχαν γεμίσει τόσο πολύ, που η δήμαρχος ζητούσε να μην κατεβάζουμε σκουπίδια.
Κώστας: Και γιατί απεργούσαν;
Εγώ: Γιατί δεν είχαν πληρωθεί τους τελευταίους τρεις μήνες! Δικαιώθηκαν όμως και πήραν τα χρήματά τους.
Κώστας: Πολύ ευχάριστα νέα! Ελπίζω να καθαρίσουν γρήγορα την πόλη.
Εγώ: Κι εγώ το ίδιο. Τουλάχιστον τώρα... ξέρουμε ότι ξεκίνησαν!
• Αντιστοίχισε κάθε λέξη της πρώτης στήλης με μια συνώνυμη λέξη ή φράση από τη δεύτερη στήλη:
Σκουπίδια - Απορρίματα
Σκουπιδοτενεκές - Κάδος Απορριμάτων
Σκουπιδιάρικο - Απορριμματοφόρο
Σκουπιδιάρης - Υπάλληλος καθαριότητας
7. Αντίγραψε την πινακίδα που έφτιαξαν τα παιδιά της Ε´ τάξης.
ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ,
ΜΗΝ ΠΕΤΑΤΕ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ!
Ο ΧΩΡΟΣ ΥΙΟΘΕΤΗΘΗΚΕ
ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ
ΤΟΥ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΧΟΛΕΙΟΥ.
8. Βάλε σε αλφαβητική σειρά τις παρακάτω λέξεις.
σκουπίζω, σκουπιδότοπος, σκουπίδι, απορρίμματα, απορριμματοφόρο
απορρίμματα, απορριμματοφόρο, σκουπιδότοπος, σκουπίδι, σκουπίζω.
Πώς υιοθετήσαμε ένα κομμάτι γης - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων
1. Οι μαθητές ενός σχολείου της πόλης έφτιαξαν τη διπλανή αφίσα για την προστασία των δέντρων.
Με το κείμενο της αφίσας, οι συμμαθητές της Σόνιας αποφάσισαν να φτιάξουν πινακίδες, για να τις κρεμάσουν στα δέντρα του οικοπέδου που υιοθέτησαν. Επειδή ήθελαν να προσέξουν οι κάτοικοι της περιοχής το κάθε δέντρο ξεχωριστά, έγραψαν το κείμενο της αφίσας στον ενικό αριθμό.
Το δέντρο δίνει οξυγόνο.
Τα φύλλα του δέντρου μας χαρίζουν σκιά.
Προστατέψτε το δέντρο. Ομορφαίνει τη ζωή μας.
2. Στα παραπάνω κείμενα της αφίσας και της πινακίδας, υπογράμμισε τη λέξη δέντρο στις πτώσεις που τη συναντάς. Γράψε τις λέξεις που υπογράμμισες στον παρακάτω πίνακα.
Ονομαστική (ποιο; ποια;) | το δέντρο | τα δέντρα
Γενική (ποιανού; ποιανών;) | του δέντρου | των δέντρων
Αιτιατική (τι;) | το δέντρο | τα δέντρα
Κλητική (κάλεσέ το, κάλεσέ τα) | - δέντρο | - δέντρο
3. Η δασκάλα έδωσε στα παιδιά οδηγίες για τη φροντίδα των δέντρων και των λουλουδιών. Για να τις διαβάσεις, γράψε τα γράμματα που λείπουν.
• Την άνοιξη και ιδιαίτερα το καλοκαίρι να ποτίζετε τα δέντρα, τα λουλούδια και το χορτάρι κάθε βράδυ.
• Να καθαρίζετε το οικόπεδο και να σκαλίζετε τακτικά τα παρτέρια.
• Για να προστατέψετε τα δεντράκια, περιφράξτε τα με πλαστικό δίχτυ.
4. Μοίρασε τις δουλειές στα αγόρια και στα κορίτσια.
• Τα κορίτσια ποτίζουν τα λουλούδια και τα δέντρα. Ανέλαβαν, δηλαδή το πότισμα.
• Τα αγόρια καθαρίζουν και σκαλίζουν τα παρτέρια. Ανέλαβαν, δηλαδή το καθάρισμα και το σκάλισμα.
5. Στην τάξη σου θα συζητήσετε προτάσεις για την υιοθεσία χώρων του σχολείου ή της περιοχής σας. Αυτό σημαίνει πως οι χώροι αυτοί θα προστατεύονται από εσάς. Σε συνεργασία με την ομάδα σου ετοίμασε μια πρόταση που θέλεις να κάνεις στην τάξη και αιτιολόγησέ την.
Θα ήθελα να προτείνω στην τάξη την υιοθεσία: Της πλατείας μπροστά από το σχολείο μας.
Προτείνω αυτό τον χώρο επειδή: Είναι ένας κεντρικός χώρος, απ' τον οποίο περνάμε καθημερινά και θα μπορούσε να γίνει πιο όμορφος και καθαρός για όλους.
Στον χώρο αυτό: Υπάρχουν πεταμένα σκουπίδια, τα παγκάκια είναι χαλασμένα, και τα δέντρα δεν ποτίζονται συχνά.
Ο χώρος αυτός μπορεί να αλλάξει: Αν μαζέψουμε τα σκουπίδια, βάψουμε και επισκευάσουμε τα παγκάκια, φυτέψουμε λουλούδια και τοποθετήσουμε πινακίδες που θα υπενθυμίζουν στους ανθρώπους να διατηρούν τον χώρο καθαρό. Με αυτά τα μέτρα, η πλατεία μας μπορεί να γίνει ένας ευχάριστος χώρος για όλους.
0 Σχόλια