Στο τριακοστό ένατο κεφάλαιο, της έκτης ενότητας, του βιβλίου των Μαθηματικών της Α' Δημοτικού, με τίτλο "Μονάδες και δεκάδες (ΙΙ)", θα  συνεχίσουμε την άσκηση στην ονοματολογία του αριθμητικού συστήματος σε επίπεδο δεκάδων και μονάδων και στην αντίστοιχη γραφή των αριθμών. Για το σκοπό αυτόν εργαζόμαστε με τα νομίσματα του 1€ ή του λεπτού, τα οποία ανταλλάσσουμε με μεγαλύτερα νομίσματα ίσης αξίας, σχηματίζοντας διψήφιους αριθμός με δύο τρόπους: αφενός με τα μοναδιαία νομίσματα του 1€ ή του 1 λεπτού και αφετέρου με όσο το δυνατόν μεγαλύτερα νομίσματα.

Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο μαθητή και το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.

Κεφ. 39ο: Μονάδες και δεκάδες (ΙΙ) - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
1. Ανταλλάσσω τα νομίσματα του 1 ΕΥΡΩ με νομίσματα ίσης αξίας και όσο το δυνατόν μεγαλύτερης αξίας.
•  Πόσα είναι όλα τα ΕΥΡΩ; ☛ Μετράμε τα κέρματα και βρίσκουμε ότι είναι 25€.
•  Βάζω σε κύκλο τα χρήματα που χρειάζονται για να σχηματιστεί το ίδιο ποσό με τα διπλανά νομίσματα του 1 ΕΥΡΩ. ☛ Για να σχηματίσουμε ποσό 25€, κυκλώνουμε τα νομίσματα των 20 ευρώ και των 5ευρώ, αφού 25 = 20 + 5.

Κεφ. 39ο: Μονάδες και δεκάδες (ΙΙ) - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
•  Πόσα είναι όλα τα ΕΥΡΩ; ☛ Μετράμε τα κέρματα και βρίσκουμε ότι είναι 3 δεκάδες και 2 ακόμα δηλαδή: 10 + 10 + 10 + 2 = 32€.
•  Βάζω σε κύκλο τα χρήματα που χρειάζονται για να σχηματιστεί το ίδιο ποσό με τα διπλανά νομίσματα του 1 ΕΥΡΩ. ☛ Για να σχηματίσουμε ποσό 32€, κυκλώνουμε τα νομίσματα των 20 ευρώ, των 10 ευρώ και των 5ευρώ, αφού 32 = 20 + 10 + 2.

Κεφ. 39ο: Μονάδες και δεκάδες (ΙΙ) - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
2. Υπολογίζω το άθροισμα των δεκάδων και των μονάδων ενός αριθμού.
☛ 10 + 7 = 17  |  20 + 8 = 28  |  30 + 9 = 39  |  45 - 5 = 40  |  36 - 6 = 30  |  27 - 7 = 20

Κεφ. 39ο: Μονάδες και δεκάδες (ΙΙ) - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
3. Σχηματίζω τους αριθμούς στους άβακες (από αριστερά προς τα δεξιά).
☛ 25 = 20 + 5 = 10 + 10 + 5 = 2Δ + 5 Μ
☛ 33 = 30 + 3 = 10 + 10 + 10 + 3 = 3Δ + 3 Μ
☛ 42 = 40 + 2 = 10 + 10 + 10 + 10 + 2 = 4Δ + 2 Μ
☛ 50 = 50 + 0 = 10 + 10 + 10 + 10 + 10 = 5Δ + 0 Μ

Κεφ. 39ο: Μονάδες και δεκάδες (ΙΙ) - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
4. Κάθε παιδί θέλει να αγοράσει το μπαλόνι. Βάζω σε κύκλο τα χρήματα που πρέπει να δώσει κάθε παιδί για να αγοράσει το μπαλόνι.
☛ Αφού το πρώτο αγόρι έχει 26 κέρματα του 1 λεπτού, κυκλώνουμε τα 16.
☛ Το κορίτσι έχει 4 κέρματα των 5 λεπτών και 3 του 1, οπότε κυκλώνουμε 3 των 5 λεπτών (5 + 5 + 5 = 15) και 1 του 1 λεπτού.
☛ Το άλλο αγόρι έχει 2 κέρματα των 10 λεπτών, 2 κέρματα των 5 λεπτών, 1 των 2 λεπτών και 2 του 1, οπότε κυκλώνουμε 1 των 10 λεπτών, 1 των 5 λεπτών και 1 του 1 λεπτού.

Μονάδες και δεκάδες (ΙΙ) - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις ασκήσεων


Κεφ. 39ο: Μονάδες και δεκάδες (ΙΙ) - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
1. Αφαιρώ τις μονάδες από διψήφιο αριθμό.
☛ 18 - 8 = 10 | 24 - 4 = 20 | 36 - 6 = 30 | 43 - 3 = 40 | 49 - 9 = 40

Κεφ. 39ο: Μονάδες και δεκάδες (ΙΙ) - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
2. Βάζω σε κύκλο τα νομίσματα που χρειάζονται.
☛ Η καραμέλα κοστίζει 13 λεπτά, οπότε θα δώσουμε: 2 κέρματα των 5 λεπτών, 1 κέρμα των 2 λεπτών και 1 κέρμα του 1 λεπτού (5 + 5 + 2 + 1 = 13) ή 1 κέρμα των 10 λεπτών, 1 κέρμα των 2 λεπτών και 1 κέρμα του 1 λεπτού (10 + 2 + 1 = 13).
☛ Η σοκολάτα κοστίζει 34 λεπτά, οπότε θα δώσουμε: 3 κέρματα των 10 λεπτών, 1 κέρμα των 2 λεπτών και 2 κέρματα του 1 λεπτού (10 + 10 + 10 + 2 + 1 + 1 = 34).
☛ Το παγωτό κοστίζει 48 λεπτά, οπότε θα δώσουμε: 4 κέρματα των 10 λεπτών, 1 κέρμα των 5 λεπτών, 1 κέρμα των 2 λεπτών και 1 κέρμα του 1 λεπτού (10 + 10 + 10 + 10 + 5 + 2 + 1 = 48).

Κεφ. 39ο: Μονάδες και δεκάδες (ΙΙ) - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
3. Συμπληρώνω τους αριθμούς που λείπουν. Γράφω τις δεκάδες με κόκκινο χρώμα.
☛ Συμπληρώνουμε τους αριθμούς που λείπουν στις 6 δεκάδες.

Κεφ. 39ο: Μονάδες και δεκάδες (ΙΙ) - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
4. Βρίσκω τις δεκάδες και τις μονάδες. Συμπληρώνω τις ισότητες.
Το 12 έχει 1 δεκάδα και 2 μονάδες  |  12 = 10 + 2
Το 29 έχει 2 δεκάδες και 9 μονάδες  |  29 = 20 + 9
Το 33 έχει 3 δεκάδες και 3 μονάδες  |  33 = 30 + 3

Κεφ. 39ο: Μονάδες και δεκάδες (ΙΙ) - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
5. Βρίσκω το αποτέλεσμα των πράξεων. Παρουσιάζω τις πράξεις και με λέξεις.
☛ 10 + 2 = 12   δέκα και δύο  =  δώδεκα
☛ 20 + 6 = 26   είκοσι και έξι  =  είκοσι έξι
☛ 28 - 8 = 20   είκοσι οκτώ βγάζω (μείον) οκτώ  =  είκοσι
☛ 34 - 4 = 30   τριάντα τέσσερα βγάζω τέσσερα = τριάντα

Κεφ. 39ο: Μονάδες και δεκάδες (ΙΙ) - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
6. Συμπληρώνω τις ισότητες.
10 + 9 = 19 | 17 - 7 = 10 | 10 + 10 + 4 = 24
10 + 6 = 16 | 12 - 2 = 10 | 25 = 10 + 10 + 5
8 + 8 = 16 | 7 + 5 = 12 | 13 - 3 = 10
7 + 7 = 14 | 18 - 8 = 10 | 37 = 10 + 10 + 10 + 7