Δεν είναι τρελοί οι δίδυμοι! - Γλώσσα Γ' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
Στο πέμπτο κεφάλαιο, της πρώτης ενότητας, του βιβλίου της Γλώσσας της Γ' Δημοτικού, με τίτλο "Δεν είναι τρελοί οι δίδυμοι!", θα διαβάσουμε για τους αδερφούς Φουσκάλες που μοιάζουν σαν δυο σταγόνες νερό.

Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.

1. Σε ποια μαθήματα τα πήγαινε καλύτερα ο καθένας από τους διδύμους;
Ο Ντε τα πήγαινε καλύτερα στη Γυμναστική και τα Μαθηματικά, ενώ ο Μπε απ' την άλλη τα πήγαινε καλά στα Γαλλικά και τη Γεωγραφία.

2. Πώς τα κατάφερναν και είχαν πάντα επιτυχίες σε όλα τα μαθήματα;
Ο Μπε και ο Ντε είχαν σκεφτεί ένα κόλπο για να καταφέρνουν να παίρνουν πάντα καλούς βαθμούς. Στα διαλείμματα, κρύβονταν στις τουαλέτες, άλλαζαν ρούχα και όταν χτυπούσε το κουδούνι, έμπαιναν ο ένας στην τάξη του άλλου. Έτσι, κανείς δεν καταλάβαινε την αλλαγή και οι δίδυμοι έπαιρναν πάντα άριστα.

3. Γιατί δεν είναι τρελοί οι δίδυμοι;
Οι δίδυμοι δεν είναι τρελοί να αποκαλύψουν το μυστικό τους. Αν το μάθαιναν αυτό οι δάσκαλοι και οι γονείς τους θα στεναχωριόντουσαν πολύ!

4. Ποια είναι η γνώμη σου για τη μέθοδο των διδύμων;
Η μέθοδος που είχαν οι δίδυμοι ήταν πολύ έξυπνη. Δεν είναι όμως σωστό να κοροϊδεύουμε και να εξαπατάμε τους δασκάλους, τους γονείς, τους φίλους μας αλλά και τους εαυτούς μας! Ο Μπε και ο Ντε, μπορεί να έπαιρναν καλούς βαθμούς και να 'χαν πάντα επιτυχίες, δεν μάθαιναν όμως πραγματικά τα μαθήματά τους! Άρα στην πραγματικότητα έβλαπταν τους ίδιους!

5. Στο κείμενο με την ιστορία των διδύμων υπάρχουν προτάσεις που αναφέρονται στο ίδιο θέμα και εξηγούν καλύτερα η μία την άλλη. Ταίριαξε αυτές τις προτάσεις.
Αυτή είναι η συνηθισμένη τους μέθοδος.
☛ Φοράνε ο ένας τα ρούχα του άλλου
☛ Μπαίνει ο ένας στην τάξη του άλλου

Και οι δυο τους... Υποδειγματικοί μαθητές! Και πολύ προικισμένοι.
☛ Έχουν πάντα επιτυχίες σε όλα τα μαθήματα…
☛ Έχουν παράλληλα εξαιρετικές επιδόσεις στα μαθήματα.

6. Ο συγγραφέας αποφάσισε να μην τελειώσει εδώ την ιστορία του. «Τους χρειάζεται ένα καλό μάθημα. Κάτι που θα τους χαλάσει τα σχέδια, θα τους βάλει σε μπελάδες. Έτσι το πάθημα θα τους γίνει μάθημα!» σκέφτηκε.
Bάλε Χ σε αυτό που εννοούσε ο συγγραφέας με τις φράσεις:

«τους χρειάζεται ένα καλό μάθημα»
Πρέπει να κάνουν περισσότερη ώρα μάθημα.
Πρέπει να τιμωρηθούν για κάτι που έκαναν, ώστε να μην το ξανακάνουν. Χ
Πρέπει κάποιος να τους βοηθήσει στο μάθημα.

«το πάθημα θα τους γίνει μάθημα»
Το πάθημα είναι ένα μάθημα που διδάσκεται.
Αυτό που παθαίνει κάποιος πρέπει να το διδάξει στους άλλους.
Από αυτό που παθαίνει κάποιος, μαθαίνει και δεν το ξαναπαθαίνει. Χ

7. Γράψε δύο προτάσεις οι οποίες να περιέχουν τις παρακάτω λέξεις:
μαθαίνω, μάθημα, μαθητής

Ο καλός μαθητής μαθαίνει πάντα το μάθημά του.
Οι μαθητές προσέχουν τον δάσκαλό τους για να μάθουν το μάθημά τους.

8. Βρες στο λεξικό σου τη λέξη μαθητής. Στη συνέχεια γράψε:
Tην πρώτη και την τελευταία λέξη αυτής της σελίδας του λεξικού.
Η πρώτη λέξη της σελίδας είναι «μαζικός» και η τελευταία «μαθουσάλας»

Όλα τα ουσιαστικά που υπάρχουν στην ίδια σελίδα.
Τα ουσιαστικά της σελίδας είναι: μαζικότητα, μαζορέτα, μάθημα, μαθηματικά, μαθηματικός, μάθηση, μαθητεία, μαθητής, μαθητολόγιο, μαθητούδι, μαθουσάλας.

Παρατήρησε σε ποια πτώση βρίσκονται τα παραπάνω ουσιαστικά και συμπλήρωσε τα λόγια της Σοφούλας.

Στο λεξικό όλα τα ουσιαστικά είναι γραμμένα στην ονομαστική πτώση του ενικού αριθμού.

9. Στο κείμενο ο Μπε και ο Ντε χαρακτηρίζονται ως υποδειγματικοί και προικισμένοι μαθητές. Αντιστοίχισε τους χαρακτηρισμούς αυτούς με τις σωστές σημασίες τους.
Υποδειγματικός:
☛ αυτός που αξίζει να τον μιμηθεί κανείς
☛ αυτός που χρησιμεύει ως πρότυπο

Προικισμένος:
☛ αυτός που έχει ταλέντο
☛ χαρισματικός

Παρατηρώ και γράφω
10. Βρες στο κείμενο και συμπλήρωσε τις παρακάτω προτάσεις.
Οι δίδυμοι Φουσκάλες συμπληρώνουν θαυμάσια o ένας τον άλλο.
Στο τέλος του διαλείμματος μπαίνει ο ένας στην τάξη του άλλου.

Δεν είναι τρελοί οι δίδυμοι! - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων


1 Στις προτάσεις του κειμένου της προηγούμενης σελίδας διάβασε τις λέξεις που επαναλαμβάνονται, αλλά είναι αλλαγμένες στο τέλος τους. Ύστερα τοποθέτησε τις λέξεις αυτές στον παρακάτω πίνακα.
Ενικός αριθμός
τη Γεωγραφία / της Γεωγραφίας
το μάθημα
το διάλειμμα / του διαλείμματος

Πληθυντικός αριθμός
δίδυμοι
τα μαθήματα
τους διδύμους

2. Παρατήρησε το σχολικό σου πρόγραμμα και βρες:
Ποιο μάθημα διδάσκεσαι τις περισσότερες ώρες την εβδομάδα;

Η Γλώσσα

Ποιο μάθημα διδάσκεσαι τις λιγότερες ώρες την εβδομάδα;
Η Μουσική

Ποια μέρα έχεις κουραστικό πρόγραμμα;
Η Δευτέρα (το κάθε παιδί απαντά για τον εαυτό του)

Σε ποιο μάθημα χρειάζεσαι αρκετό χρόνο για μελέτη στο σπίτι;
Για τα Μαθηματικά

3. Ο συγγραφέας σκέφτηκε δύο λύσεις για να αποκαλυφθεί η αλήθεια για τους διδύμους:
α. να χτυπήσει στο χέρι του ο Ντε, που λατρεύει τη Γυμναστική και τα Μαθηματικά.
β. να αρρωστήσει ο Μπε, που προτιμάει τα Γαλλικά και τη Γεωγραφία.

Διάλεξε ποια λύση προτιμάς από τις δύο και γράψε τη συνέχεια της ιστορίας.
α. Ένα πρωί όμως, ενώ ο Ντε έτρεχε στο προαύλιο την ώρα της γυμναστικής, δεν πρόσεξε ένα κλαδί που ήταν πεσμένο μπροστά του, παραπάτησε και έπεσε κάτω στο χώμα, χτυπώντας το χέρι του.
 Ο δάσκαλός του αμέσως κάλεσε τους γονείς του και όλοι μαζί πήγαν στον γιατρό. Ο καημένος ο Ντε είχε σπάσει το χέρι του!!! Έτσι, θα έπρεπε να φοράει γύψο για τουλάχιστον 2 με 3 εβδομάδες! Όπως ήταν φυσικό, οι δίδυμοι δεν μπορούσαν πλέον να αλλάζουν θέσεις. Έτσι ο Μπε ξαφνικά έγινε λιγότερο καλός στην Γυμναστική και οι πράξεις τον δυσκόλευαν, ενώ ο Ντε δεν καταλάβαινε τα Γαλλικά και στην Γεωγραφία συνέχεια μπερδευόταν!
 Έτσι, δεν άργησε η μέρα όπου ο διευθυντής τους φώναξε στο γραφείο του και εκείνοι παραδέχθηκαν το λάθος τους. Ο διευθυντής κάλεσε τους γονείς τους στο σχολείο και τους ενημέρωσαν για το κόλπο. Τα παιδιά όταν είδαν πόσο πολύ είχαν στεναχωρήσει τους γονείς τους, κατάλαβαν πως αυτό που έκαναν δεν ήταν σωστό και υποσχέθηκαν πως θα βάλουν από δω και πέρα τα δυνατά τους!

β. Ένα πρωί όμως, ενώ ο Μπε ξύπνησε με έντονους πόνους στο στομάχι του. Το είπε στην μαμά του και εκείνη του έβαλε θερμόμετρο. Όταν είδε πως ο Μπε είχε πυρετό, τον πήγε στον γιατρό για να τον εξετάσει. Ευτυχώς, δεν ήτανε κάτι σοβαρό, θα έπρεπε όμως να μείνει στο σπίτι του μερικές μέρες και να ξεκουραστεί.
 Ο Ντε λοιπόν, πήγαινε μόνος του στο σχολείο. Τις πρώτες μέρες, τα πράγματα πήγαιναν καλά. Η δασκάλα του δεν έτυχε να τον εξετάσει ούτε στα Γαλλικά, ούτε στη Γεωγραφία. Την τρίτη μέρα όμως, την ώρα της Γεωγραφίας, η δασκάλα αποφάσισε να βάλει ένα μικρό τεστάκι στα παιδιά, για να δει πόσο καλά έχουν μάθει τα νησιά του Αιγαίου! Ο Ντε τα χασε! Χάρη στο κόλπο τους, δεν είχε χρειαστεί να διαβάσει ποτέ γεωγραφία! Παρέδωσε λοιπόν στην δασκάλα του λευκή κόλλα! Εκείνη παραξενεύτηκε και του ζήτησε να έρθει στο γραφείο της στο επόμενο διάλειμμα. Ύστερα από μερικές ερωτήσεις που του έκανε, συνειδητοποίησε ότι ο Ντε δεν ξέρει τίποτα από γεωγραφία! Αναγκάστηκε λοιπόν να πει όλη την αλήθεια για το κόλπο τους.
 Η δασκάλα κάλεσε τους γονείς του στο σχολείο και τους ενημέρωσε για το κόλπο των παιδιών! Ξαφνιασμένοι και στεναχωρημένοι οι γονείς του τον πήραν σπίτι και έκαναν μία κουβέντα με τα παιδιά. Τους εξήγησαν ότι αυτό που έκαναν ήταν λάθος και έτσι τα παιδιά κατάλαβαν και υποσχέθηκαν πως δεν θα το ξανά κάνουν ποτέ! Έδωσαν τον λόγο τους ότι από δω και πέρα θα βάλουν τα δυνατά τους και ο ένας θα βοηθάει τον άλλον.

Αντάλλαξε με τον διπλανό ή τη διπλανή σου τις ιστορίες σας.
Αφού τις διάβασετε, να συζητήσετε:

ποια σημεία των ιστοριών άρεσαν στον καθένα σας;
ποια σημεία τους δεν καταλάβατε;
Το κάθε παιδί απαντάει για τον εαυτό του.