Στην εικοστή πρώτη ενότητα, του βιβλίου της Γλώσσας της Β' Δημοτικού, με τίτλο "Χρήσιμες οδηγίες", θα μάθουμε να διαβάζουμε και να ακολουθούμε χρήσιμες οδηγίες και να δίνουμε οδηγίες προφορικά και γραπτά. Τέλος, θα μάθουμε λέξεις για φρούτα και λαχανικά.
Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο μας, και πώς θα τις λύσουμε.
• Σε τι χρησιμεύει αυτό το κείμενο;
Το κείμενο αυτό είναι ένας οδηγός, που μας εξηγεί πώς να βάψουμε χρωματιστά αυγά.
• Μπορείς να φτιάξεις ό,τι λέει;
Ναι, αρκεί να έχω τα απαραίτητα υλικά και να ακολουθήσω πιστά τις οδηγίες.
• Τι άλλα αντικείμενα μπορείς να στολίσεις έτσι;
Εάν έχουμε λίγη φαντασία, οι επιλογές είναι ατελείωτες! Μπορούμε να στολίσουμε με αυτόν τον τρόπο κοχύλια, κουτάκια, εξώφυλλα τετραδίων, σιδερένιες κασετίνες, κουκουνάρια, πέτρες, γλάστρες κτλ.
• Τι υλικά χρειάζεσαι;
Θα χρειαστούμε:
☛ αυγά
☛ αυτοκόλλητα
☛ κόλλα
☛ πινέλο
☛ μπογιές
☛ μαρκαδόρους
• Πότε βάφουμε κόκκινα αυγά;
Στην Ελλάδα βάφουμε κόκκινα αυγά κάθε Μεγάλη Πέμπτη.
1. Διάβασε τα άρθρα με θέμα τα πασχαλινά έθιμα που έγραψαν τα παιδιά για την εφημερίδα τους.
• Ποια είναι τα έθιμα του Πάσχα στον τόπο όπου ζεις;
• Συγκεντρώστε και εσείς πληροφορίες για πασχαλινά έθιμα και συζητήστε στην τάξη. Χωριστείτε σε ομάδες και γράψτε από ένα άρθρο για την εφημερίδα της τάξης σας.
Το Πάσχα σύμφωνα με απόφαση της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου (325 μ.Χ.), γιορτάζεται την πρώτη Κυριακή μετά την πανσέληνο της εαρινής ισημερίας.
Με τη λέξη Πάσχα, Λαμπρή και Λαμπρά (Κύπρο) εννοούμε δυο βδομάδες που αρχίζουν από την Ανάσταση του Λαζάρου και τελειώνουν την Κυριακή του Θωμά.
Είναι η μεγαλύτερη γιορτή του Χριστιανισμού.
Παρακάτω, σας παραθέτουμε μερικά από τα βασικότερα έθιμα του τόπου μας:
Η κυρά Σαρακοστή
Σαράντα μέρες κράταγε η νηστεία πριν το Πάσχα, γιατί τόσες νήστεψε και ο Χριστός μας στην έρημο. Η "κυρά Σαρακοστή" ήταν ένα είδους ημερολόγιο που έφτιαχναν οι άνθρωποι, για να μετρούν τις εβδομάδες τις νηστείας. Την παρίσταναν ως καλογριά. Έπαιρναν μια κόλλα χαρτί και σχεδίαζαν μια γυναίκα, χωρίς στόμα (γιατί συνέχεια νήστευε) και τα χέρια της ήταν σταυρωμένα γιατί όλο προσευχόταν. Είχε 7 πόδια (τις 7 βδομάδες της Σαρακοστής). Κάθε Σάββατο έκοβαν και ένα πόδι. Το τελευταίο το έκοβαν το Μ. Σάββατο.
Ο Λάζαρος
Το Σάββατο πριν από τη Μεγάλη Βδομάδα, γνωστό και ως το "Σάββατο του Λαζάρου", γιορτάζουμε την ανάσταση του φίλου του Χριστού.
Σε πολλά μέρη της χώρας μας για να απεικονίσουμε την Ανάσταση του Λαζάρου, τη Νίκη του Χριστού απέναντι στο θάνατο, φτιάχνουμε ένα ομοίωμα του Λάζαρου, το γνωστό "Λαζαράκι".
Την παραμονή της γιορτής, την "πρώτη Λαμπρή", τα παιδιά κρατώντας από ένα "Λαζαράκι", γύριζαν στα σπίτια και τραγουδούσαν τα "λαζαρικά", για να διηγηθούν την ιστορία του αναστημένου φίλου του Χριστού και να πουν τα παινέματα στους νοικοκυραίους.
Τα βάγια
Την Κυριακή των Βαΐων, σε ανάμνηση της θριαμβευτικής εισόδου του Χριστού στα Ιεροσόλυμα, όλοι οι ναοί στολίζονται με κλαδιά από βάγια, από φοίνικες ή από άλλα νικητήρια φυτά π.χ. δάφνη, ιτιά μυρτιά και ελιά. Μετά τη λειτουργία μοιράζονται στους πιστούς.
Οι κουλούρες (τσουρέκια) της Μ. Πέμπτης
Τα έθιμα της Μ. Βδομάδας ξεκινούσαν κυρίως τη Μ. Πέμπτη. Πρωί –πρωί σε όλη την Ελλάδα οι γυναίκες καταπιάνονταν με το ζύμωμα. Ζυμώνουν τις κουλούρες της Λαμπρής και τις στολίζουν με λουρίδες από ζυμάρι και ξηρούς καρπούς. Ανάλογα με το σχήμα, τους έδιναν και διάφορα ονόματα όπως: κοφίνια, καλαθάκια, δοξάρια, αυγούλες, κοτσούνες, κουζουνάκια.
Τα κόκκινα αυγά
Η παράδοση θέλει τα αυγά να βάφονται τη Μ. Πέμπτη, την ημέρα του Μυστικού Δείπνου, όπου φτιάχνονται και τα τσουρέκια, αλλά και η Λαμπροκουλούρα.
Το αυγό συμβολίζει τον τάφο του Ιησού Χριστού, που όπως το περίβλημα του αυγού, έτσι κι αυτός ήταν ερμητικά κλειστός, αλλά μέσα του έκρυβε τη Ζωή, αφού από αυτόν βγήκε ο Ιησούς και αναστήθηκε, ενώ το κόκκινο χρώμα τη θυσία και το αίμα, που έχυσε ο Ιησούς όταν σταυρώθηκε.
Μερικοί πιστεύουν ότι το κόκκινο είναι το χρώμα της χαράς. Χαρά για την Ανάσταση του Χριστού. Σε πολλά μέρη της Ελλάδας κρεμούσαν κόκκινες βελέντζες (κουβέρτες) και κόκκινα μαντήλια ή κρεμούσαν από τα παράθυρά τους κόκκινα μαντήλια. Τα χρώματα για τα αυγά τα έφτιαχναν από διάφορα φυτά. Το πρώτο αυγό που έβαφαν ήταν της Παναγιάς και το έβαζαν στο εικονοστάσι. Με αυτό σταύρωναν τα παιδιά από το κακό το μάτι.
Επιτάφιος
Η Μ. Παρασκευή είναι μέρα αργίας και νηστείας. Ημέρα πένθους. Το μεσημέρι οι κοπέλες στολίζουν τον Επιτάφιο με λουλούδια, που έχουν στείλει από τους κήπους των σπιτιών (πολλές νοικοκυρές μάλιστα, φύτευαν ένα λουλούδια μόνο και μόνο για αυτόν τον σκοπό κι έστελναν τα ομορφότερα). Φτιάχνουν στεφάνια και γιρλάντες, ενώ ψέλνουν το μοιρολόγι της Παναγιάς. Σ’ άλλα μέρη της χώρας μας στολίζουν τον Επιτάφιο το βράδυ της Μ. Πέμπτης μετά τα Δώδεκα Ευαγγέλια.
Η Ανάσταση
Ξημερώματα του Μ. Σαββάτου οι εκκλησίες στολίζονται με δαφνόφυλλα και ο ιερέας τα σκορπίζει μόλις πει ‘Ανάστα ο Θεός κρίναι την γην’. Μετά την εκκλησία η νοικοκυρά ζυμώνει την κουλούρα της Λαμπρής και ο άντρας αναλαμβάνει το σφάξιμο του αρνιού.
Το βράδυ του Μ. Σαββάτου, οι πιστοί ετοιμάζονται, παίρνουν τις άσπρες λαμπάδες τους, για να τις ανάψουν με το Άγιο Φως και πηγαίνουν να παρακολουθήσουν την λειτουργία της Ανάστασης. Γυρίζοντας από την λειτουργία, σταυρώνουν με το Άγιο Φως το πάνω μέρος της εξώπορτας.
Το μεσημέρι της Κυριακής του Πάσχα γίνεται η Δεύτερη Ανάσταση, "η Αγάπη". Μετά την Αγάπη, στον περίβολο του ναού, στήνεται χορός, με πρώτο-πρώτο τον παπά και μετά τους πιστούς κατά σειρά ηλικίας.
2. Διάβασε τις οδηγίες κατασκευής μιας κάρτας τις οποίες έγραψε η Γαλήνη για το πασχαλινό τεύχος της εφημερίδας τους.
• Χρωμάτισε πράσινες τις λέξεις που δείχνουν ποια υλικά θα χρειαστείς.
• Χρωμάτισε κόκκινες τις λέξεις που λένε τι να κάνεις.
Πασχαλινή κάρτα
ΥΛΙΚΑ:
• ένα χαρτόνι, μαρκαδόροι, χαρτί γλασέ, χαρτί βελουτέ, ψαλίδι, κόλλα.
1. Αντιγράφετε το σχέδιο σε μεγάλο μέγεθος πάνω σε χαρτόνι.
2. Χρωματίζετε το σχέδιο με τους μαρκαδόρους.
3. Κολλάτε κόκκινο γλασέ χαρτί στο αυγό και κίτρινο βελουτέ χαρτί στο κοτοπουλάκι.
4. Κόβετε προσεκτικά και τσακίζετε έτσι, ώστε το κοτοπουλάκι να πέσει πάνω στο μισό ορθογώνιο.
4. Πολύ συχνά δίνουμε οδηγίες ή ακολουθούμε οδηγίες που μας δίνουν οι άλλοι. Δώσε και εσύ χρήσιμες οδηγίες σε έναν συμμαθητή σου.
• Εξήγησέ του πώς να έρθει στο σπίτι σου από το σχολείο.
Μόλις βγεις από την εξώπορτα του σχολείου, θα στρίψεις δεξιά και θα προχωρήσεις περίπου 300 μέτρα. Μόλις φτάσεις στην διασταύρωση, θα στρίψεις αριστερά. Το σπίτι μου είναι το τέταρτο που θα δεις στο δεξί σου χέρι.
• Εξήγησέ του πώς παίζεται το κρυφτό.
Για να παίξουμε κρυφτό, χρειαζόμαστε τουλάχιστον δύο άτομα. Στην αρχή ρίχνουμε κλήρο για να δούμε ποιος θα τα «φυλάει». Αφού βγάλουμε έναν, αυτός γυρίζει την πλάτη του σε ένα συγκεκριμένο σημείο, κλείνει τα μάτια του και μετράει ανά 5 μέχρι το 100 ή από το 1 μέχρι το 10 αργά, ενώ οι υπόλοιποι τρέχουν να κρυφτούν.
Όταν τελειώσει το μέτρημα, λέει «φτου και βγαίνω» και ξεκινάει να ψάχνει τα παιδιά. Κάθε φορά που θα βρίσκει ένα από τα παιδιά που κρύβονται, θα πρέπει να τρέχει στο μέρος όπου μετρούσε και να φωνάζει μια συγκεκριμένη φράση (φτου φτου... και το όνομα του παιδιού που βρήκε), πριν προλάβει να έρθει το παιδί που κρύβεται και πει αυτό την άλλη συγκεκριμένη φράση (φτου φτου.. και το όνομα του παιδιού που φύλαγε).
Το παιδί που "έφτυσε" πρώτο αυτός που φυλάει, θα πάρει την θέση του στον επόμενο γύρο, εκτός κι αν τον απαλλάξει το τελευταίο παιδί που έχει μείνει χωρίς να το φτύσουν, λέγοντας "φτου ξελευθερία για όλους".
5. Αντίγραψε στο τετράδιό σου τα ρήματα που είναι γραμμένα με έντονα γράμματα στις οδηγίες 2 και 3. Σε τι χρησιμεύουν;
Τα ρήματα που είναι γραμμένα με έντονα γράμματα στις οδηγίες 2 και 3 είναι τα εξής:
Αντιγράφετε, χρωματίζετε, κολλάτε, κόβετε, τσακίζετε, καρφώνετε, καλύπτετε, δένετε και καρφώνετε.
Αυτά τα ρήματα τα χρησιμοποιούμε για να δώσουμε οδηγίες, για να εξηγήσουμε δηλαδή τι πρέπει να κάνει κάποιος.
6. Διάβασε τις οδηγίες και παρατήρησε τις εικόνες. Ένωσε την κάθε οδηγία με την εικόνα της.
7. Διάβασε τώρα μια περίεργη συνταγή! Υπογράμμισε τις λέξεις που σου λένε τι να κάνεις.
Πάρε πρώτα λίγο γέλιο
ύστερα πολλή χαρά
δύο-τρεις σταγόνες πνεύμα
για ν’ ανάψει η φωτιά.
Πάρε μιαν αχτίδα ήλιου
κέφι πρόσθεσε πολύ
και η συνταγή σου θα είναι
η αληθινή ζωή.
10. Στο πασχαλινό τεύχος της εφημερίδας τους τα παιδιά έβαλαν και το παρακάτω ποίημα.
• Γράψε στο τετράδιό σου τις λέξεις με τα έντονα γράμματα βγάζοντας την απόστροφο και προσθέτοντας το φωνήεν που λείπει.
που 'χεις ☛ που έχεις
να 'χω ☛ να έχω
• Τι νομίζεις ότι είναι το παραπάνω ποίημα;
Το παραπάνω ποίημα φαίνεται να είναι η προσευχή ενός μικρού κοριτσιού στο Θεό.
• Από πού το κατάλαβες;
Υπάρχουν δύο στοιχεία από τα οποία μπορούμε να το καταλάβουμε. Αρχικά, ο τίτλος του ποιήματος περιέχει τη λέξη «Προσευχή», ενώ βλέπουμε επίσης ότι το κάθε τετράστιχο ξεκινάει με την προσφώνηση «Θεέ».
• Σε ποιον απευθύνεται;
Στον Θεό.
• Υπογράμμισε τις λέξεις της προσευχής που δείχνουν τι ζητά το παιδάκι.
Οι λέξεις τις προσευχής που δείχνουν ότι το κοριτσάκι ζητάει κάτι είναι οι εξής:
στείλε, κάμε, δώσε.
0 Σχόλια