Στην δέκατη όγδοη ενότητα, του βιβλίου της Γλώσσας της Β' Δημοτικού, με τίτλο "Ένα βιβλίο που σε ταξιδεύει", θα μάθουμε να βρίσκουμε πληροφορίες σε χάρτες και σε τουριστικούς οδηγούς και να φτιάχνουμε κείμενα για τουριστικούς οδηγούς. Επίσης, θα μάθουμε να ξεχωρίζουμε τα θηλυκά ουσιαστικά σε -η από τα ουδέτερα ουσιαστικά σε -ι, να βρίσκουμε το νόημα άγνωστων λέξεων με τη βοήθεια άλλων λέξεων του κειμένου και τέλος, να κλίνουμε τα ουδέτερα ουσιαστικά σε -μα.
Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο μας, και πώς θα τις λύσουμε.
• Τι είναι καθένα από τα έντυπα που βλέπεις σε αυτές τις δύο σελίδες; Τι πληροφορίες μάς δίνει;
☛ Το πρώτο έντυπο είναι ένας αρχαιολογικός χάρτης του κέντρου της Αθήνας. Περιλαμβάνει όλα τα μνημεία που μπορεί κανείς να επισκεφτεί.
☛ Το δεύτερο έντυπο είναι ένας οδικός χάρτης του Πηλίου. Περιλαμβάνει τα χωριά, τους δρόμους και τα σημεία ενδιαφέροντος της περιοχής.
☛ Το τρίτο έντυπο είναι ένας τουριστικός οδηγός για το Κιλκίς. Περιλαμβάνει φωτογραφίες και χρήσιμες πληροφορίες, για όποιον θέλει να το επισκεφθεί.
☛ Το τέταρτο έντυπο (στην σελίδα 17) είναι ένα κείμενο από κάποιον τουριστικό οδηγό και αναφέρεται στο χωριό Μηλιές. Πέρα από ταξιδιωτικές πληροφορίες και φωτογραφίες, μπορεί κάποιος να βρει και χρήσιμα τηλέφωνα.
• Έχεις δει άλλη φορά τέτοια έντυπα; Πού; Σε τι χρησιμεύουν;
Ναι, έχω δει σε τουριστικά καταστήματα, σε τουριστικά γραφεία και βιβλιοπωλεία και πλέον σε ψηφιακή μορφή στο ίντερνετ. Τα έντυπα αυτά αναφέρουν πληροφορίες για διάφορα μέρη, τα αξιοθέατα που μπορεί να δει κανείς, τους δρόμους που μπορεί να ακολουθήσει κ.α.
• Ποιο από τα έντυπα θα σου χρειαστεί, για να βρεις πώς θα πας στην Ακρόπολη;
Για να πάμε στην Ακρόπολη, θα χρειαστούμε το πρώτο έντυπο.
• Πώς λέγεται το βιβλίο που δίνει πληροφορίες για τις Μηλιές;
Ανεξερεύνητο Πήλιο.
1. Η Χαρά, ο Λουκάς, η Γαλήνη και ο Αρμπέν, πηγαίνοντας στο σχολείο, συζητούν για τα κείμενα που θα βάλουν στην εφημερίδα τους.
• Τι αποφάσισαν να βάλουν οι τέσσερις φίλοι στην εφημερίδα τους;
Αποφάσισαν να βάλουν κειμενάκια με πληροφορίες για διάφορα μέρη της Ελλάδας.
• Τι θα γράψει η Χαρά στην εφημερίδα της τάξης;
Η Χαρά θα παρακολουθήσει τις εκδηλώσεις για την 25η Μαρτίου στα Καλάβρυτα και θα γράψει τις εντυπώσεις μου!
• Τι γιορτάζουμε στις 25 Μαρτίου;
Η 25η Μαρτίου είναι μία εθνική εορτή και γιορτάζεται με εκδηλώσεις και παρελάσεις σε ολόκληρη την Ελλάδα. Εκείνη την ημέρα γιορτάζουμε την ελληνική επανάσταση για την απελευθέρωση της χώρας από τον τουρκικό ζυγό, μαζί με τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου.
• Ποιους ήρωες της Επανάστασης του 1821 ξέρεις;
Οι Έλληνες αγωνίστηκαν με γενναιότητα για την απελευθέρωση της Ελλάδας μας από τους Τούρκους. Αμέτρητοι ήταν οι αγωνιστές που έδωσαν την ζωή τους για την ελευθερία μας, υπήρξαν όμως κάποιοι που διακρίθηκαν για την ανδρεία τους και για τις υπηρεσίες που προσέφεραν στον ελληνικό αγώνα.
2. Διάβασε παρακάτω δύο από τα ποιήματα που έπρεπε να μάθουν απέξω τα παιδιά για τη γιορτή της 25ης Μαρτίου.
• Μοιάζουν τα δύο ποιήματα; Σε τι;
Και τα δύο ποιήματα αναφέρονται στην Ελλάδα και τις ομορφιές του τόπου. Μιλούν για την ομορφιά της θάλασσας, των εκκλησιών, της φύσης και τέλος, και στα δύο ποιήματα φαίνεται η αγάπη των δύο ποιητών για την πατρίδα τους!
3. Παρατήρησε τις λέξεις με τα μπλε γράμματα του ποιήματος «Πατρίδα». Είναι ουδέτερα ουσιαστικά. Δεν τελειώνουν όμως ούτε σε -ο ούτε σε -ι. Τελειώνουν σε -μα. Τώρα συμπλήρωσε τον παρακάτω πίνακα και πρόσεξε πότε οι λέξεις αυτές παίρνουν μία συλλαβή παραπάνω.
το | κύμα | χρώμα
του | κύματος | χρώματος
το | κύμα | χρώμα
- | κύμα | χρώμα
τα | κύματα | χρώματα
των | κυμάτων | χρωμάτων
τα | κύματα | χρώματα
- | κύματα | χρώματα
• Έπειτα υπογράμμισε όλα τα ουδέτερα ουσιαστικά στο ποίημα «Ελλάδα».
Σκίνα, πεύκα και θυμάρια
χώμα, μάρμαρα, λιθάρια,
όλα φως πλημμυρισμένα
και στον ήλιο σκορπισμένα.
Μες στης θάλασσας τ’ αγέρι,
κάθε βάρκα περιστέρι
και ψηλά στα βουναλάκια
ταπεινά ερημοκλησάκια.
Η γλυκιά μας η πατρίδα
λάμπει σαν την ηλιαχτίδα,
έχει αμπέλια, ελαιώνες,
μαρμαρένιους Παρθενώνες,
μικρά μαύρα χελιδόνια
κι έναν Όλυμπο όλο χιόνια.
4. Διάβασε το παρακάτω κείμενο. Μιλά για ένα μικρό παιδί, τον Ασημάκη, που αποφάσισε να ακολουθήσει τον Κολοκοτρώνη και να πολεμήσει μαζί του.
• Γιατί ακολούθησε ο Ασημάκης τον Κολοκοτρώνη;
Ακολούθησε τον Κολοκοτρώνη γιατί ήθελε και αυτός να πολεμήσει εναντίον των Τούρκων και να βοηθήσει με αυτόν τον τρόπο τον αγώνα των Ελλήνων για την ελευθερία.
• Τι ζήτησε ο Ασημάκης από τον Κολοκοτρώνη;
Ζήτησε από τον Κολοκοτρώνη να του δώσει ένα τουφέκι, για να πολεμήσει και αυτός τον εχθρό.
• Γιατί ο Κολοκοτρώνης δεν έδωσε ντουφέκι στον Ασημάκη;
Δεν έδωσε στον Ασημάκη τουφέκι γιατί θεωρούσε πως είναι πολύ μικρός για να πολεμήσει ή για να μπορέσει να το σηκώσει. Του είπε όμως πως υπάρχουν κι άλλοι τρόποι για να βοηθήσει τον ελληνικό αγώνα.
5. Στο κείμενο που μόλις διάβασες υπάρχουν δύο λέξεις με μπλε γράμματα. Διάβασε τις προτάσεις που περιέχουν αυτές τις λέξεις. Ένωσε την κάθε λέξη με αυτό που νομίζεις ότι σημαίνει.
στερνός - τελευταίος
κιοτής - δειλός
6. Μετά τη γιορτή του σχολείου για την 25η Μαρτίου, η Χαρά ξεκίνησε με τους γονείς της για τα Καλάβρυτα. Στον δρόμο κοιτούσε τον χάρτη. Κοίταξέ τον μαζί της και βοήθησέ τη να βρει:
• Πού είναι τα Καλάβρυτα;
Τα Καλάβρυτα είναι μικρή ορεινή κωμόπολη του Νομού Αχαΐας. Είναι χτισμένα στα Αροάνια Όρη σε υψόμετρο 735 μέτρων.
• Ποιο δρόμο πρέπει να ακολουθήσουν, για να πάνε με το αυτοκίνητο από την Ακράτα στα Καλάβρυτα;
Για να πάνε στα Καλάβρυτα από την Ακράτα, πρέπει να πάνε προς το Διακοφτό και να πάρουν την Επαρχιακή οδό Πούντας - Καλαβρύτων, η οποία περνάει από το Άνω Διακοφτό, την Μονή Μεγάλου Σπηλαίου και καταλήγει στα Καλάβρυτα.
Εναλλακτικά, μπορούν να ακολουθήσουν το δρόμο προς την Ζαρούχλα και πριν φτάσουν, να στρίψουν δεξιά προς το Χιονοδρομικό Κέντρο Χελμού και να καταλήξουν στα Καλάβρυτα.
• Από πού ξεκινά το τρενάκι που πηγαίνει στα Καλάβρυτα;
Το τρενάκι που πηγαίνει στα Καλάβρυτα ξεκινάει από το Διακοφτό.
• Ποιο βουνό είναι στον χάρτη;
Στο χάρτη φαίνεται το όρος Χελμός.
• Στον χάρτη αυτό υπάρχουν διάφορα σύμβολα. Αν καταλάβεις τι σημαίνουν, θα μάθεις τι μπορώ να δω και να κάνω αυτές τις μέρες στα Καλάβρυτα. Για να σε βοηθήσω, σου δίνω μερικά στοιχεία:
αρχαιολογικός χώρος, μοναστήρι, σκι.
Στα Καλάβρυτα μπορεί:
☛ Να επισκεφτεί την ιστορική Μονή Μέγα Σπηλαίου και τη Μονή της Αγίας Λαύρας.
☛ Να κάνει σκι στο Χιονοδρομικό Κέντρο Χελμού.
☛ Να επισκεφτεί τον αρχαιολογικό χώρο που υπάρχει στην περιοχή.
• Φέρτε στην τάξη χάρτες για διάφορα μέρη της Ελλάδας. Χωριστείτε σε ομάδες. Η κάθε ομάδα πρέπει να πάρει έναν χάρτη, να βρει όλα τα σύμβολα και να προσπαθήσει να καταλάβει τι σημαίνουν. Ζωγραφίστε τα σε ένα χαρτί του μέτρου και συγκρίνετέ τα με τα σύμβολα των υπόλοιπων ομάδων. Μοιάζουν τα σύμβολα που έχουν οι χάρτες; Γιατί;
Οι περισσότεροι χάρτες, είτε είναι ελληνικοί είτε είναι ξένοι, έχουν τα ίδια σύμβολα, ώστε να μπορούν να τα αναγνωρίζουν όλοι.
7. Διάβασε τώρα μαζί με τη Χαρά μια σελίδα από τον τουριστικό οδηγό για τα Καλάβρυτα.
• Ποια μέρη μάς προτείνει να επισκεφτούμε ο τουριστικός οδηγός; Βρες τα και σημείωσέ τα στον χάρτη της σελίδας 23.
Ο τουριστικός οδηγός Καλαβρύτων μας προτείνει να επισκεφτούμε:
☛ Το μοναστήρι του Μέγα Σπηλαίου
☛ Το μοναστήρι της Αγίας Λαύρας
☛ Το Σπήλαιο των Λιμνών
☛ Το Χιονοδρομικό Κέντρο Χελμού
☛ Τις πηγές του Αροάνιου ποταμού
• Τι άλλες πληροφορίες μάς δίνει ο τουριστικός οδηγός;
Ο τουριστικός οδηγός μας πληροφορεί:
☛ Πότε γίνονται διάφορες τοπικές εκδηλώσεις
☛ Ποια είναι τα χρήσιμα τηλέφωνα
• Μοιάζει το κείμενο της σελίδας 17 για τις Μηλιές με το κείμενο της σελίδας 24 για τα Καλάβρυτα; Σε τι μοιάζουν;
Τα δύο κείμενα μοιάζουν μεταξύ τους γιατί:
☛ Είναι και τα δύο κείμενα τουριστικών οδηγών
☛ Μας πληροφορούν για τα αξιοθέατα των περιοχών
☛ Περιέχουν χρήσιμα τηλέφωνα
☛ Περιέχουν φωτογραφίες
☛ Περιέχουν χάρτες
8. O Λουκάς βρήκε μέσα σε έναν τουριστικό οδηγό αυτή τη σελίδα. Μπορείς να τον βοηθήσεις να καταλάβει τι είναι; Δες τη μαζί του και απάντησε στις παρακάτω ερωτήσεις.
• Τι νομίζεις ότι είναι αυτή η σελίδα;
Αυτή η σελίδα είναι ένα διαφημιστικό φυλλάδιο του αγροτικού-μελισσοκομικού συνεταιρισμού Κεφαλλονιάς.
• Από πού το κατάλαβες;
Το καταλαβαίνουμε από το όνομα του συλλόγου που αναγράφεται στην πάνω μεριά, από τις φωτογραφίες και τις ονομασίες των προϊόντων.
• Ποιος νομίζεις ότι την έχει φτιάξει;
Ο Αγροτικός-Μελισσοκομικός Συνεταιρισμός Κεφαλλονιάς.
• Τι θέλει να πουλήσει;
Θέλει να πουλήσει:
☛ Γλυκά του κουταλιού
☛ Θυμαρίσιο μέλι
☛ Γλυκό τραχανά
☛ Αγνό λάδι
☛ Πολλά άλλα τοπικά προϊόντα
• Πού μπορούμε να βρούμε όλα αυτά τα προϊόντα;
Μπορούμε να τα βρούμε σε όλα τα μαγαζιά της Κεφαλλονιάς.
• Φέρτε στην τάξη διαφημίσεις από περιοδικά ή εφημερίδες και διαβάστε τες όλοι μαζί. Έπειτα χωριστείτε σε ομάδες, διαλέξτε κάτι που θα θέλατε να διαφημίσετε και φτιάξτε μια διαφήμιση. Αν θέλετε, μπορείτε να βάλετε τις διαφημίσεις σας στην εφημερίδα της τάξης σας.
Για να φτιάξουμε μία διαφήμιση, θα πρέπει να:
☛ αναφέρουμε το όνομα του προϊόντος
☛ να βρούμε μία ωραία φωτογραφία
☛ να αναφέρουμε πληροφορίες για το προϊόν
☛ να αναφέρουμε που μπορεί να βρει κανείς το διαφημιζόμενο προϊόν
0 Σχόλια