Στην πέμπτη ενότητα, του βιβλίου της Γλώσσας της Β' Δημοτικού, με τίτλο "Πάμε για ψώνια;", θα μάθουμε γιατί ένας κατάλογος είναι χρήσιμος, πώς να φτιάχνουμε καταλόγους, πώς να βρίσκουμε πληροφορίες σε ετικέτες προϊόντων, να φτιάχνουμε τις δικές μας ετικέτες, να λέμε και να γράφουμε σωστά τις μέρες της εβδομάδας, να λέμε και να γράφουμε σωστά τους μήνες του χρόνου. Επίσης, θα μάθουμε να διαβάζουμε το αυ και το ευ και να χωρίζουμε μια λέξη στα δύο, όταν δε χωρά ολόκληρη στο τέλος της σειράς.
Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο μας, και πώς θα τις λύσουμε.
• Τι κοιτάζει με προσοχή ο κύριος στην εικόνα;
Ο κύριος στην εικόνα κοιτάζει την ετικέτα του προϊόντος και συγκεκριμένα, την ημερομηνία λήξης. Είναι πολύ σημαντικό να ελέγχουμε την ημερομηνία, καθώς εάν καταναλώσουμε ληγμένο προϊόν, μπορεί να έχουμε προβλήματα υγείας.
1. O Λουκάς, η Χαρά, ο Αρμπέν και η Γαλήνη βρίσκονται στο σουπερμάρκετ, για να αγοράσουν ό,τι θα χρειαστούν για το ταξίδι στη Χωχαρούπα. Τι θέλουν να αγοράσουν οι τέσσερις φίλοι από το σουπερμάρκετ;
Τα τέσσερα παιδιά θέλουν να αγοράσουν τα απαραίτητα πράγματα για το ταξίδι τους. Συγκεκριμένα χρειάζονται:
☛ ψωμί για τοστ
☛ νερό
☛ χυμούς
☛ μπαταρίες
☛ χαρτομάντιλα
☛ κονσέρβες
☛ ανοιχτήρι για κονσέρβες
☛ δημητριακά
☛ μπισκότα
• Καταλαβαίνεις τι σημαίνει «Ανάλωση πριν από 25-11-2007», που είναι γραμμένο πάνω στο κουτί με τα μπισκότα;
Η φράση «Ανάλωση πριν από 25-11-2007» σημαίνει ότι το συγκεκριμένο προϊόν είναι κατάλληλο για κατανάλωση μέχρι την συγκεκριμένη ημερομηνία. Είναι παρόμοια με την φράση «Ημερομηνία λήξης: 25-11-2007».
• Θυμάσαι τι άλλο είναι γραμμένο στις ετικέτες, στα κουτιά ή στα μπουκάλια από διάφορα προϊόντα;
Στις ετικέτες των προϊόντων, στα κουτιά ή στα μπουκάλια, εκτός από την ημερομηνία λήξης αναγράφονται και διάφορες πληροφορίες για το περιεχόμενο. Συγκεκριμένα αναγράφονται:
☛ το όνομα του προϊόντος
☛ το περιεχόμενο του προϊόντος
☛ το βάρος της συσκευασίας
☛ η ημερομηνία παραγωγής
☛ η τιμή του προϊόντος (προαιρετικά)
☛ τα συστατικά του προϊόντος
☛ το όνομα της εταιρείας που τα παράγει
☛ οι οδηγίες χρήσης
☛ οι οδηγίες συντήρησης
☛ η χώρα προέλευσης
☛ το Τηλέφωνο Γραμμής Καταναλωτή
2. Φέρε από το σπίτι σου συσκευασίες από προϊόντα που μπορούμε να φάμε ή να πιούμε. Συνεννοήσου με τους συμμαθητές σου, ώστε να μη φέρετε τις ίδιες. Κάντε έναν κατάλογο με τις συσκευασίες που φέρατε στην τάξη.
Οι συσκευασίες που θα μπορούσαμε να φέρουμε στην τάξη είναι οι εξής:
☛ συσκευασία χυμού
☛ μπουκάλι με γάλα
☛ μπουκάλι με νερό
☛ κουτάκι αναψυκτικού
☛ πακέτο μακαρόνια
☛ πακέτο ρύζι
☛ πακέτο μπισκότα
☛ σακουλάκι πατατάκια
☛ πακέτο ζάχαρη
☛ μία σοκολάτα
• Διαβάστε στην τάξη τι είναι γραμμένο στις ετικέτες, στα κουτιά ή στα μπουκάλια που φέρατε.
• Συζητήστε τι σημαίνουν οι λέξεις που δεν καταλαβαίνετε.
• Τι πληροφορίες βρίσκετε σε κάθε συσκευασία;
Στις ετικέτες των προϊόντων που φέραμε θα βρούμε τις πληροφορίες που αναγράφονται σε προηγούμενη άσκηση. Σε περίπτωση που βρούμε άγνωστη λέξη ή λέξη που δεν καταλαβαίνουμε, ρωτάμε τον δάσκαλό μας.
3. Μέσα στο σουπερμάρκετ τα παιδιά βρήκαν διάφορα προϊόντα που τα ήξεραν από τις διαφημίσεις. Η Χαρά άρχισε να σιγοψιθυρίζει ένα ποίημα που της έμαθε η μαμά της.
Διαλέξτε μια διαφήμιση από ένα περιοδικό και συζητήστε στην τάξη πώς περιγράφεται το προϊόν που διαφημίζεται.
Το κάθε παιδί επιλέγει την αγαπημένη του διαφήμιση και την παρουσιάζει στην τάξη.
• Πού βλέπουμε συνήθως διαφημίσεις;
Διαφημίσεις βλέπουμε και ακούμε συνήθως:
☛ στην τηλεόραση, στον κινηματογράφο στο ραδιόφωνο και στο ίντερνετ
☛ σε εφημερίδες, περιοδικά και διαφημιστικά φυλλάδια
☛ σε αφίσες
☛ σε μεγάλες πινακίδες στους δρόμους
☛ στα γήπεδα
☛ στα αεροδρόμια, στα λιμάνια και στους σταθμούς των λεωφορείων και των τρένων
☛ στα καταστήματα και τα σούπερ μάρκετ
• Αγοράζεις πάντα αυτό που δείχνουν οι διαφημίσεις; Γιατί;
Πολλές φορές, όταν δούμε μία διαφήμιση μπαίνουμε στον πειρασμό να αγοράσουμε το προϊόν που βλέπουμε. Δεν ενδίδουμε όμως πάντα στον πειρασμό, γιατί:
☛ μπορεί να μην χρειαζόμαστε το συγκεκριμένο προϊόν
☛ μπορεί να είναι πολύ ακριβό
☛ μπορεί να μην μας αρέσει
☛ μπορεί να μην είναι τόσο καλό, όσο το παρουσιάζουν στην διαφήμιση
Η δουλειά ενός διαφημιστή, είναι να πάρει ένα προϊόν και να το παρουσιάσει με τέτοιον τρόπο, ώστε να μας πείσει ότι το χρειαζόμαστε και πως είναι το καλύτερο προϊόν της αγοράς.
Αυτό που πρέπει να κάνουμε όποτε βλέπουμε μία διαφήμιση, είναι να αναλογιζόμαστε εάν χρειαζόμαστε πράγματι το προϊόν και αν ναι, να κάνουμε μία έρευνα αγοράς. Μπορεί να υπάρχει το ίδιο ακριβώς προϊόν ή κάποιο παρόμοιο, αλλά εξίσου καλό, σε άλλο μαγαζί. Τέλος, είναι αρκετά χρήσιμο να διαβάζουμε κριτικές για τα προϊόντα, ώστε να διαπιστώσουμε εάν είναι όντως τόσο καλά όσο λένε.
• Τι πληροφορίες μάς δίνουν οι διαφημίσεις; Είναι πάντα αληθινές;
Οι διαφημίσεις μας πληροφορούν για:
☛ το όνομα του προϊόντος
☛ τις ιδιότητες και τα χαρακτηριστικά του
☛ την χρησιμότητα
☛ για ποιον λόγο να επιλέξουμε αυτό το συγκεκριμένο προϊόν, αντί για κάποιο άλλο αντίστοιχο
☛ σε ποιος απευθύνεται το προϊόν
Όπως είπαμε και προηγουμένως, οι διαφημίσεις προσπαθούν να μας πείσουν να αγοράσουμε ένα προϊόν. Για να το καταφέρουν χρησιμοποιούν διάφορους τρόπους, όπως κατάλληλα χρώματα, μουσική, γωνίες λήψης που να κολακεύουν την συσκευασία / προϊόν, όμορφα λόγια κτλ. Πολλές φορές μάλιστα είτε μας κρύβουν ένα μέρος της αλήθειας είτε υπερβάλουν λίγο όταν μιλούν για τα θετικά του.
• Λένε πάντα την τιμή του προϊόντος που διαφημίζεται; Γιατί;
Όχι πάντα. Εάν το προϊόν είναι ακριβό, αποφεύγουν να αναφέρουν την τιμή του, ώστε να μην αποθαρρύνουν τον πιθανό αγοραστή. Αντιθέτως, εάν είναι πολύ φθηνό ή φθηνότερο από άλλα της αγοράς, τότε είναι πολύ πιθανόν να αναφέρεται.
5. Διάβασε τώρα ένα σύντομο παραμύθι με πρωταγωνιστές τους δώδεκα μήνες. Μπορείς να διηγηθείς το παραμύθι με δικά σου λόγια;
Πριν από πολλά χρόνια, ζούσαν σε ένα χωριό δύο κυρίες. Η μία λεγόταν κυρά-Καλή γιατί είχε πάντα έναν καλό λόγο να πει για τους άλλους και η άλλη λεγόταν κυρά-Κακή, γιατί δεν έλεγε ποτέ καλό λόγο για κανέναν.
Κάποια στιγμή λοιπόν, που η κυρά Καλή χρειάστηκε να πάει στο βουνό, για να μαζέψει ξύλα, συνάντησε 12 παλικάρια. Ήταν οι 12 μήνες του χρόνου, εκείνη όμως δεν το ήξερε.
Την ρώτησαν ποια είναι η γνώμη της για τους δώδεκα μήνες του χρόνου και ποιον συγκεκριμένα αγαπά περισσότερο.
Η κυρά Καλή τότε, όπως ήταν αναμενόμενο, απάντησε πως αγαπά όλους τους μήνες και είπε έναν καλό λόγο για τον καθένα.
Ικανοποιημένα λοιπόν τα παλικάρια από την καλοσύνη και την ευγένειά της, έδωσαν στην γριούλα ένα τσουβαλάκι. Όταν έφτασε στο σπίτι της και το άνοιξε, διαπίστωσε ότι ήταν γεμάτο με φλουριά!
Κι έζησε αυτή καλά, κι εμείς καλύτερα!
Φτιάξτε όλοι μαζί ένα παρόμοιο παραμύθι με πρωταγωνίστρια την κυρα-Κακή, που δεν ευχαρίστησε τους δώδεκα μήνες με την απάντησή της. Έπειτα εικονογραφήστε το παραμύθι σας.
Μια φορά κι έναν καιρό ζούσαν σ’ ένα χωριό δυο
κυρούλες. Τη μία την έλεγαν Κακή, γιατί δεν έλεγε ποτέ τον καλό λόγο για κανέναν. Την άλλη την έλεγαν Καλή, γιατί ήταν ευγενική και καλόψυχη και είχε για όλους καλά λόγια.
Μια μέρα η Κακή πήγε στο βουνό να μαζέψει ξύλα. Παρουσιάζονται τότε ξαφνικά μπροστά της δώδεκα παλικάρια.
Ήταν οι δώδεκα μήνες του χρόνου.
— Γεια σου, γιαγιά, της λένε.
— Γεια και σε σας, απαντά κοφτά η κυρα-Κακή, κοιτάζοντάς τους με καχυποψία.
— Δε μας λες, γιαγιά, τι γνώμη έχεις για τους δώδεκα μήνες του χρόνου; Ποιον αγαπάς περισσότερο;
— Τι πράγματα είναι αυτά που με ρωτάτε, παιδιά μου; Είναι όλοι απαίσιοι! O Γενάρης με τα χιόνια και το απίστευτο κρύο, ο Φλεβάρης με τα καρναβάλια και την φασαρία, ο Μάρτης που είναι γδάρτης και κακός παλουκοκαύτης, ο Απρίλης με το Πάσχα και τα έξοδα, ο Μάης με τις αλλεργίες, ο Ιούνης, ο Ιούλης και ο Αύγουστος με την αφόρητη ζέστη, ο Σεπτέμβρης με τα παιδιά που γυρνάνε στα σχολεία και κάνουν κάθε πρωί φασαρία, ο Οκτώβρης με τις βροχές, ο Νοέμβρης με τα κρύα, που μας αναγκάζει να τρέχουμε να μαζεύουμε ξύλα και ο Δεκέμβρης με τα Χριστούγεννα, που έρχονται απ' τα χαράματα τα παιδιά και μας ξυπνάνε, για να πουν τα κάλαντα... Τους μισώ όλους!
Οι μήνες στεναχωρήθηκαν πολύ από τα λόγια της και της έδωσαν ένα τσουβαλάκι. Όταν πήγε η γριούλα στο σπίτι της, το άνοιξε και ήταν γεμάτο βρομιά και ζουζούνια.
7. Το ευ ακούγεται το ίδιο στη λέξη Δευτέρα και στη λέξη Παρασκευή;
Όχι δεν ακούγονται το ίδιο καθώς στην λέξη Δευτέρα το ευ ακούγεται σαν εφ, ενώ στην λέξη Παρασκευή ακούγεται σταν εβ.
• Πώς ακούγεται το αυ στη λέξη αύριο;
Το αυ στην λέξη αύριο ακούγεται σαν αβ.
• Ξέρεις κάποια λέξη όπου το αυ ακούγεται αφ;
Το αυ ακούγεται σαν αφ στις λέξεις: αυτοκίνητο, αυτί, αυτονόητο, ναύτης κτλ.
Βάλε τις παρακάτω λέξεις στα τέσσερα σακουλάκια ανάλογα με το αν ακούς αφ ή αβ και εφ ή εβ.
αβ: αυλή, αυλός, Αύγουστος
αφ: αυτοκόλλητο, αυτοκράτορας, αυτοκίνητο
εβ: Ευρώπη, ευλογία, ευγενικός
εφ: ευχή, ευτυχία, ευχαριστώ
Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο μας, και πώς θα τις λύσουμε.
• Τι κοιτάζει με προσοχή ο κύριος στην εικόνα;
Ο κύριος στην εικόνα κοιτάζει την ετικέτα του προϊόντος και συγκεκριμένα, την ημερομηνία λήξης. Είναι πολύ σημαντικό να ελέγχουμε την ημερομηνία, καθώς εάν καταναλώσουμε ληγμένο προϊόν, μπορεί να έχουμε προβλήματα υγείας.
1. O Λουκάς, η Χαρά, ο Αρμπέν και η Γαλήνη βρίσκονται στο σουπερμάρκετ, για να αγοράσουν ό,τι θα χρειαστούν για το ταξίδι στη Χωχαρούπα. Τι θέλουν να αγοράσουν οι τέσσερις φίλοι από το σουπερμάρκετ;
Τα τέσσερα παιδιά θέλουν να αγοράσουν τα απαραίτητα πράγματα για το ταξίδι τους. Συγκεκριμένα χρειάζονται:
☛ ψωμί για τοστ
☛ νερό
☛ χυμούς
☛ μπαταρίες
☛ χαρτομάντιλα
☛ κονσέρβες
☛ ανοιχτήρι για κονσέρβες
☛ δημητριακά
☛ μπισκότα
• Καταλαβαίνεις τι σημαίνει «Ανάλωση πριν από 25-11-2007», που είναι γραμμένο πάνω στο κουτί με τα μπισκότα;
Η φράση «Ανάλωση πριν από 25-11-2007» σημαίνει ότι το συγκεκριμένο προϊόν είναι κατάλληλο για κατανάλωση μέχρι την συγκεκριμένη ημερομηνία. Είναι παρόμοια με την φράση «Ημερομηνία λήξης: 25-11-2007».
• Θυμάσαι τι άλλο είναι γραμμένο στις ετικέτες, στα κουτιά ή στα μπουκάλια από διάφορα προϊόντα;
Στις ετικέτες των προϊόντων, στα κουτιά ή στα μπουκάλια, εκτός από την ημερομηνία λήξης αναγράφονται και διάφορες πληροφορίες για το περιεχόμενο. Συγκεκριμένα αναγράφονται:
☛ το όνομα του προϊόντος
☛ το περιεχόμενο του προϊόντος
☛ το βάρος της συσκευασίας
☛ η ημερομηνία παραγωγής
☛ η τιμή του προϊόντος (προαιρετικά)
☛ τα συστατικά του προϊόντος
☛ το όνομα της εταιρείας που τα παράγει
☛ οι οδηγίες χρήσης
☛ οι οδηγίες συντήρησης
☛ η χώρα προέλευσης
☛ το Τηλέφωνο Γραμμής Καταναλωτή
2. Φέρε από το σπίτι σου συσκευασίες από προϊόντα που μπορούμε να φάμε ή να πιούμε. Συνεννοήσου με τους συμμαθητές σου, ώστε να μη φέρετε τις ίδιες. Κάντε έναν κατάλογο με τις συσκευασίες που φέρατε στην τάξη.
Οι συσκευασίες που θα μπορούσαμε να φέρουμε στην τάξη είναι οι εξής:
☛ συσκευασία χυμού
☛ μπουκάλι με γάλα
☛ μπουκάλι με νερό
☛ κουτάκι αναψυκτικού
☛ πακέτο μακαρόνια
☛ πακέτο ρύζι
☛ πακέτο μπισκότα
☛ σακουλάκι πατατάκια
☛ πακέτο ζάχαρη
☛ μία σοκολάτα
• Διαβάστε στην τάξη τι είναι γραμμένο στις ετικέτες, στα κουτιά ή στα μπουκάλια που φέρατε.
• Συζητήστε τι σημαίνουν οι λέξεις που δεν καταλαβαίνετε.
• Τι πληροφορίες βρίσκετε σε κάθε συσκευασία;
Στις ετικέτες των προϊόντων που φέραμε θα βρούμε τις πληροφορίες που αναγράφονται σε προηγούμενη άσκηση. Σε περίπτωση που βρούμε άγνωστη λέξη ή λέξη που δεν καταλαβαίνουμε, ρωτάμε τον δάσκαλό μας.
3. Μέσα στο σουπερμάρκετ τα παιδιά βρήκαν διάφορα προϊόντα που τα ήξεραν από τις διαφημίσεις. Η Χαρά άρχισε να σιγοψιθυρίζει ένα ποίημα που της έμαθε η μαμά της.
Διαλέξτε μια διαφήμιση από ένα περιοδικό και συζητήστε στην τάξη πώς περιγράφεται το προϊόν που διαφημίζεται.
Το κάθε παιδί επιλέγει την αγαπημένη του διαφήμιση και την παρουσιάζει στην τάξη.
• Πού βλέπουμε συνήθως διαφημίσεις;
Διαφημίσεις βλέπουμε και ακούμε συνήθως:
☛ στην τηλεόραση, στον κινηματογράφο στο ραδιόφωνο και στο ίντερνετ
☛ σε εφημερίδες, περιοδικά και διαφημιστικά φυλλάδια
☛ σε αφίσες
☛ σε μεγάλες πινακίδες στους δρόμους
☛ στα γήπεδα
☛ στα αεροδρόμια, στα λιμάνια και στους σταθμούς των λεωφορείων και των τρένων
☛ στα καταστήματα και τα σούπερ μάρκετ
• Αγοράζεις πάντα αυτό που δείχνουν οι διαφημίσεις; Γιατί;
Πολλές φορές, όταν δούμε μία διαφήμιση μπαίνουμε στον πειρασμό να αγοράσουμε το προϊόν που βλέπουμε. Δεν ενδίδουμε όμως πάντα στον πειρασμό, γιατί:
☛ μπορεί να μην χρειαζόμαστε το συγκεκριμένο προϊόν
☛ μπορεί να είναι πολύ ακριβό
☛ μπορεί να μην μας αρέσει
☛ μπορεί να μην είναι τόσο καλό, όσο το παρουσιάζουν στην διαφήμιση
Η δουλειά ενός διαφημιστή, είναι να πάρει ένα προϊόν και να το παρουσιάσει με τέτοιον τρόπο, ώστε να μας πείσει ότι το χρειαζόμαστε και πως είναι το καλύτερο προϊόν της αγοράς.
Αυτό που πρέπει να κάνουμε όποτε βλέπουμε μία διαφήμιση, είναι να αναλογιζόμαστε εάν χρειαζόμαστε πράγματι το προϊόν και αν ναι, να κάνουμε μία έρευνα αγοράς. Μπορεί να υπάρχει το ίδιο ακριβώς προϊόν ή κάποιο παρόμοιο, αλλά εξίσου καλό, σε άλλο μαγαζί. Τέλος, είναι αρκετά χρήσιμο να διαβάζουμε κριτικές για τα προϊόντα, ώστε να διαπιστώσουμε εάν είναι όντως τόσο καλά όσο λένε.
• Τι πληροφορίες μάς δίνουν οι διαφημίσεις; Είναι πάντα αληθινές;
Οι διαφημίσεις μας πληροφορούν για:
☛ το όνομα του προϊόντος
☛ τις ιδιότητες και τα χαρακτηριστικά του
☛ την χρησιμότητα
☛ για ποιον λόγο να επιλέξουμε αυτό το συγκεκριμένο προϊόν, αντί για κάποιο άλλο αντίστοιχο
☛ σε ποιος απευθύνεται το προϊόν
Όπως είπαμε και προηγουμένως, οι διαφημίσεις προσπαθούν να μας πείσουν να αγοράσουμε ένα προϊόν. Για να το καταφέρουν χρησιμοποιούν διάφορους τρόπους, όπως κατάλληλα χρώματα, μουσική, γωνίες λήψης που να κολακεύουν την συσκευασία / προϊόν, όμορφα λόγια κτλ. Πολλές φορές μάλιστα είτε μας κρύβουν ένα μέρος της αλήθειας είτε υπερβάλουν λίγο όταν μιλούν για τα θετικά του.
• Λένε πάντα την τιμή του προϊόντος που διαφημίζεται; Γιατί;
Όχι πάντα. Εάν το προϊόν είναι ακριβό, αποφεύγουν να αναφέρουν την τιμή του, ώστε να μην αποθαρρύνουν τον πιθανό αγοραστή. Αντιθέτως, εάν είναι πολύ φθηνό ή φθηνότερο από άλλα της αγοράς, τότε είναι πολύ πιθανόν να αναφέρεται.
5. Διάβασε τώρα ένα σύντομο παραμύθι με πρωταγωνιστές τους δώδεκα μήνες. Μπορείς να διηγηθείς το παραμύθι με δικά σου λόγια;
Πριν από πολλά χρόνια, ζούσαν σε ένα χωριό δύο κυρίες. Η μία λεγόταν κυρά-Καλή γιατί είχε πάντα έναν καλό λόγο να πει για τους άλλους και η άλλη λεγόταν κυρά-Κακή, γιατί δεν έλεγε ποτέ καλό λόγο για κανέναν.
Κάποια στιγμή λοιπόν, που η κυρά Καλή χρειάστηκε να πάει στο βουνό, για να μαζέψει ξύλα, συνάντησε 12 παλικάρια. Ήταν οι 12 μήνες του χρόνου, εκείνη όμως δεν το ήξερε.
Την ρώτησαν ποια είναι η γνώμη της για τους δώδεκα μήνες του χρόνου και ποιον συγκεκριμένα αγαπά περισσότερο.
Η κυρά Καλή τότε, όπως ήταν αναμενόμενο, απάντησε πως αγαπά όλους τους μήνες και είπε έναν καλό λόγο για τον καθένα.
Ικανοποιημένα λοιπόν τα παλικάρια από την καλοσύνη και την ευγένειά της, έδωσαν στην γριούλα ένα τσουβαλάκι. Όταν έφτασε στο σπίτι της και το άνοιξε, διαπίστωσε ότι ήταν γεμάτο με φλουριά!
Κι έζησε αυτή καλά, κι εμείς καλύτερα!
Φτιάξτε όλοι μαζί ένα παρόμοιο παραμύθι με πρωταγωνίστρια την κυρα-Κακή, που δεν ευχαρίστησε τους δώδεκα μήνες με την απάντησή της. Έπειτα εικονογραφήστε το παραμύθι σας.
Μια φορά κι έναν καιρό ζούσαν σ’ ένα χωριό δυο
κυρούλες. Τη μία την έλεγαν Κακή, γιατί δεν έλεγε ποτέ τον καλό λόγο για κανέναν. Την άλλη την έλεγαν Καλή, γιατί ήταν ευγενική και καλόψυχη και είχε για όλους καλά λόγια.
Μια μέρα η Κακή πήγε στο βουνό να μαζέψει ξύλα. Παρουσιάζονται τότε ξαφνικά μπροστά της δώδεκα παλικάρια.
Ήταν οι δώδεκα μήνες του χρόνου.
— Γεια σου, γιαγιά, της λένε.
— Γεια και σε σας, απαντά κοφτά η κυρα-Κακή, κοιτάζοντάς τους με καχυποψία.
— Δε μας λες, γιαγιά, τι γνώμη έχεις για τους δώδεκα μήνες του χρόνου; Ποιον αγαπάς περισσότερο;
— Τι πράγματα είναι αυτά που με ρωτάτε, παιδιά μου; Είναι όλοι απαίσιοι! O Γενάρης με τα χιόνια και το απίστευτο κρύο, ο Φλεβάρης με τα καρναβάλια και την φασαρία, ο Μάρτης που είναι γδάρτης και κακός παλουκοκαύτης, ο Απρίλης με το Πάσχα και τα έξοδα, ο Μάης με τις αλλεργίες, ο Ιούνης, ο Ιούλης και ο Αύγουστος με την αφόρητη ζέστη, ο Σεπτέμβρης με τα παιδιά που γυρνάνε στα σχολεία και κάνουν κάθε πρωί φασαρία, ο Οκτώβρης με τις βροχές, ο Νοέμβρης με τα κρύα, που μας αναγκάζει να τρέχουμε να μαζεύουμε ξύλα και ο Δεκέμβρης με τα Χριστούγεννα, που έρχονται απ' τα χαράματα τα παιδιά και μας ξυπνάνε, για να πουν τα κάλαντα... Τους μισώ όλους!
Οι μήνες στεναχωρήθηκαν πολύ από τα λόγια της και της έδωσαν ένα τσουβαλάκι. Όταν πήγε η γριούλα στο σπίτι της, το άνοιξε και ήταν γεμάτο βρομιά και ζουζούνια.
7. Το ευ ακούγεται το ίδιο στη λέξη Δευτέρα και στη λέξη Παρασκευή;
Όχι δεν ακούγονται το ίδιο καθώς στην λέξη Δευτέρα το ευ ακούγεται σαν εφ, ενώ στην λέξη Παρασκευή ακούγεται σταν εβ.
• Πώς ακούγεται το αυ στη λέξη αύριο;
Το αυ στην λέξη αύριο ακούγεται σαν αβ.
• Ξέρεις κάποια λέξη όπου το αυ ακούγεται αφ;
Το αυ ακούγεται σαν αφ στις λέξεις: αυτοκίνητο, αυτί, αυτονόητο, ναύτης κτλ.
Βάλε τις παρακάτω λέξεις στα τέσσερα σακουλάκια ανάλογα με το αν ακούς αφ ή αβ και εφ ή εβ.
αβ: αυλή, αυλός, Αύγουστος
αφ: αυτοκόλλητο, αυτοκράτορας, αυτοκίνητο
εβ: Ευρώπη, ευλογία, ευγενικός
εφ: ευχή, ευτυχία, ευχαριστώ
0 Σχόλια