Στο ένατο επαναληπτικό, των κεφαλαίων 51-54 των μαθηματικών, έχουμε να λύσουμε τις παρακάτω ασκήσεις στο βιβλίο και το τετράδιο εργασιών. Ας δούμε πώς θα τις λύσουμε.
9ο Επαναληπτικό: Κεφάλαια 51 - 54 - Μαθηματικά Β' Δημοτικού - by https://idaskalos.blogspot.gr
1. Παράλληλες είναι οι ευθείες που, όσο κι αν τις επεκτείνουμε, δεν συναντιούνται πουθενά.
Παρατηρώντας τις γραμμές βλέπουμε πως η 1η με την 4η και η 2η με την 3η είναι παράλληλες.
Χρησιμοποιώντας το χάρακα προεκτείνουμε τις ευθείες και βλέπουμε ότι όντως η 1η με την 4η δεν συναντιούνται (τέμνονται) μεταξύ τους, όπως και η 2η με την 3η, άρα είναι παράλληλες. Η 1η συναντιέται με τη 2η και την 3η, άρα δεν είναι παράλληλη με καμία από αυτές. Το ίδιο ισχύει και για την 4η με την 2η και την 3η.

9ο Επαναληπτικό: Κεφάλαια 51 - 54 - Μαθηματικά Β' Δημοτικού - by https://idaskalos.blogspot.gr
• Τοποθετούμε τον χάρακά μας και τραβάμε μια ευθεία γραμμή που να περνάει στο κέντρο των δύο τελειών.
• Παρατηρούμε προσεκτικά και βλέπουμε πως υπάρχουν 16 ορθές γωνίες, 4 σε κάθε σταυρό που σχηματίζεται.
• Ελέγχουμε με το γνώμονα και διαπιστώνουμε πως όντως έχουν σχηματιστεί 16 γωνίες.
• Η τρίλιζα (ή εννιάδα) είναι ένα πολύ ωραίο παιχνίδι που παίζεται από 2 παίχτες, πάνω σε ένα ταμπλό χωρισμένο σε 9 μέρη.
Κάθε παίχτης διαλέγει 4 πιόνια ή βότσαλα με το γράμμα X ή O και, παίζοντας εναλλάξ με τον άλλο, προσπαθεί να σχηματίσει μια σειρά από 3 πιόνια, οριζόντια, κάθετα ή διαγώνια, ενώ ταυτόχρονα προσπαθεί να εμποδίσει τον άλλο παίκτη να κάνει το ίδιο. Κερδίζει ο παίχτης που θα φτιάξει τρίλιζα με τα πιόνια ή το γράμμα που επέλεξε, μια ή τις περισσότερες φορές.

9ο Επαναληπτικό: Κεφάλαια 51 - 54 - Μαθηματικά Β' Δημοτικού - by https://idaskalos.blogspot.gr
2. Πόσα εισιτήρια μπορεί να έκοψε η ταμίας τις άλλες μέρες;
Εκτιμώ: περίπου 800 εισιτήρια. Σκέφτηκα ότι: Τη Δευτέρα και την Τρίτη έκοψε μαζί περίπου 200 εισιτήρια (130 + 60 = 190). Όλη την εβδομάδα έκοψε 1.000 άρα, από τα 1.000 θα αφαιρέσω τα 800, οπότε: 1.000 - 200 = 800.
Υπολογίζω με ακρίβεια: Δευτέρα και Τρίτη κόπηκαν 130 + 60 = 190, συνολικά την εβδομάδα κόπηκαν 1.000, άρα τις άλλες 5 μέρες κόπηκαν: 1.000 - 190 = 1.000 - 100 - 90 = 900 - 90 = 810 εισιτήρια. Επειδή η άσκηση δεν μας λέει, μπορούμε να υποθέσουμε πως: Τη Δευτέρα κόπηκαν 150 εισιτήρια, την Πέμπτη επίσης 150, την Παρασκευή 150, το Σάββατο 150 και την Κυριακή 210 εισιτήρια, γιατί 150 + 150 + 150 + 150 + 210 = 300 + 300 + 210 = 600 + 210 = 810.

9ο Επαναληπτικό: Κεφάλαια 51 - 54 - Μαθηματικά Β' Δημοτικού - by https://idaskalos.blogspot.gr
3. Συμπληρώνω τους αριθμούς που λείπουν:
▸ 1.100 = χίλια εκατό = χίλια + εκατό = 1.000 + 100.
▸ 3.500 = τρεις χιλιάδες πεντακόσια = τρεις χιλιάδες + πεντακόσια = 3.000 + 500.

9ο Επαναληπτικό: Κεφάλαια 51 - 54 - Μαθηματικά Β' Δημοτικού - by https://idaskalos.blogspot.gr
• Συμπληρώνουμε ανάλογα με το πότε γίνεται το μάθημα.
Ποιο έτος δείχνει η σημερινή ημερομηνία: Αν το έτος είναι 2020:
Γράφω με λέξεις: Δύο χιλιάδες είκοσι.
Αναλύω: Δύο χιλιάδες είκοσι = δύο χιλιάδες + είκοσι = 2000 + 20.

9ο Επαναληπτικό: Κεφάλαια 51 - 54 - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων


9ο Επαναληπτικό: Κεφάλαια 51 - 54 - Μαθηματικά Β' Δημοτικού - by https://idaskalos.blogspot.gr
α. Γράφω τους αριθμούς από το 0 μέχρι το 9 όπως εμφανίζονται στον υπολογιστή τσέπης. Σε ποιους υπάρχουν ευθύγραμμα τμήματα; Κάθετα ευθύγραμμα τμήματα υπάρχουν σε όλους τους αριθμούς από το 0 μέχρι το 9, εκτός από το 1.

9ο Επαναληπτικό: Κεφάλαια 51 - 54 - Μαθηματικά Β' Δημοτικού - by https://idaskalos.blogspot.gr
• Γράφω τα κεφαλαία γράμματα της αλφαβήτας που έχουν παράλληλα ευθύγραμμα τμήματα: Ε, Ζ, Η, Μ, Ν, Ξ, Π, Σ.

9ο Επαναληπτικό: Κεφάλαια 51 - 54 - Μαθηματικά Β' Δημοτικού - by https://idaskalos.blogspot.gr
β. Πόσοι συνολικά επιβάτες χωράνε στο τρένο; Εκτιμώ: Περίπου 300 επιβάτες.
Υπολογίζω με ακρίβεια: 52 + 48 + 50 + 52 + 48 + 50 = 300 επιβάτες.

9ο Επαναληπτικό: Κεφάλαια 51 - 54 - Μαθηματικά Β' Δημοτικού - by https://idaskalos.blogspot.gr
γ. Ποια τρόφιμα δεν πρέπει να αγοράσουν τα παιδιά γιατί έχουν λήξει;
Στο ημερολόγιο βλέπουμε ότι η ημερομηνία είναι 30 Μαΐου 2006. Η κονσέρβα ψαριών, αφού έχει διάρκεια ως 30 Μαΐου 2005, οπότε δεν πρέπει να την αγοράσουν.

9ο Επαναληπτικό: Κεφάλαια 51 - 54 - Μαθηματικά Β' Δημοτικού - by https://idaskalos.blogspot.gr
9ο Επαναληπτικό: Κεφάλαια 51 - 54 - Μαθηματικά Β' Δημοτικού - by https://idaskalos.blogspot.gr
δ. Κάθε παιδί πλήρωσε 3€, για το παγωτό του και 1€ επιπλέον για να κεράσει το παιδί που είχε γενέθλια. Αφού τα παιδιά μοιράστηκαν τα 3€ δίνοντας από 1€ (1€ + 1€ + 1€ = 3€), καταλαβαίνουμε πως τα παιδιά που πλήρωσαν ήταν 3, οπότε συνολικά στην παρέα ήταν: 3 + 1 = 4 παιδιά.
 
9ο Επαναληπτικό: Κεφάλαια 51 - 54 - Μαθηματικά Β' Δημοτικού - by https://idaskalos.blogspot.gr
ε. Πόσα χρήματα πρέπει να δώσει το κάθε κορίτσι ώστε να τους μείνουν τα ίδια χρήματα; Εκτιμώ: Περίπου 8 ευρώ, αφού 8 + 8 = 16€.
9ο Επαναληπτικό: Κεφάλαια 51 - 54 - Μαθηματικά Β' Δημοτικού - by https://idaskalos.blogspot.gr
Υπολογίζω με ακρίβεια: Αφού τα κορίτσια έχουν από 12€ και 50λ. και το βιβλίο κοστίζει 15€, για να βρούμε πόσα χρήματα πρέπει να δώσει η κάθε μία, πρέπει να χωρίσουμε τα 15€ στη μέση. Οπότε: 15€ = 15 + 14€ + 1€ = (7€ + 7€) + (50λ.+ 50λ.). Άρα κάθε κορίτσι πρέπει να δώσει από 7€ και 50λ. Αφού το καθένα είχε 12€ και 50λ., του μένουν: (12€ 50λ.) - (7€ 50λ.) = 5€.

9ο Επαναληπτικό: Κεφάλαια 51 - 54 - Μαθηματικά Β' Δημοτικού - by https://idaskalos.blogspot.gr
στ. Πρόβλημα που λύνεται με διαίρεση:
Η γιαγιά του Τάκη αγόρασε 5 ίδιες σοκολάτες γάλακτος για τα εγγόνια της και πλήρωσε συνολικά 10€. Πόσο κόστιζε κάθε σοκολάτα;
Λύση: 10 : 5 = 2€ κάθε σοκολάτα.

Πρόβλημα που λύνεται με πολλαπλασιασμό:
Η γιαγιά της Ρήνας αγόρασε 5 συσκευασίες παγωτίνια, που κάθε μία περιέχει 10 τεμάχια. Πόσα συνολικά παγωτίνια αγόρασε;
Λύση: 5 x 10 = 50 παγωτίνια.