Οι δεσμοί που ένωναν τους Έλληνες - 2η Ενότητα Αρχαϊκά χρόνια - από το «https://idaskalos.blogspot.gr»
Στο έβδομο μάθημα, του δεύτερου κεφαλαίου του βιβλίου της ιστορίας της Δ' Δημοτικού, με τίτλο "Οι δεσμοί που ένωναν τους Έλληνες" θα μάθουμε μέσα από ποιες διαδικασίες, οι δεσμοί των Ελλήνων παρέμεναν ισχυροί.

Στο μάθημα αυτό υπάρχουν δύο ερωτήσεις που πρέπει να απαντήσουμε:

1. Γνωρίζεις πως τιμούμε τους Ολυμπιονίκες σήμερα;
Για να τιμήσουμε τους Ολυμπιονίκες μας σήμερα, οργανώνουμε μεγάλες γιορτές, συνήθως στο Παναθηναϊκό στάδιο, με την συμμετοχή χιλιάδων πολιτών. Επίσης τους δίνεται ένα μεγάλο χρηματικό ποσό και συνήθως τους κάνουν αξιωματικούς του στρατού. Σε περιπτώσεις πολύ μεγάλων αθλητών δίνεται το όνομά τους σε δρόμους, γήπεδα ή πλοία.

2. Για ποιον λόγο οι άνθρωποι εκείνη την εποχή προσπαθούσαν να γνωρίσουν τι θα γίνει στο μέλλον; Σήμερα οι άνθρωποι κάνουν τέτοιες προσπάθειες;
Από την αρχαιότητα, οι άνθρωποι είχαν αγωνία για το μέλλον τους και φοβόντουσαν το άγνωστο. Για αυτόν τον λόγο, στην αρχαία Ελλάδα, οι άνθρωποι πήγαιναν στα μαντεία για να μάθουν τι τους επιφυλάσσει η μοίρα ή τι αποφάσεις έπρεπε να πάρουν για κάποιο σοβαρό θέμα.
Σήμερα τα μαντεία έχουν κλείσει, και οι άνθρωποι, που δεν έχουν αλλάξει με το πέρασμα των χρόνων, προσπαθούν να μάθουν το μέλλον τους, ρωτώντας ανθρώπους που ισχυρίζονται πως το γνωρίζουν, όπως αστρολόγοι, χαρτορίχτρες κτλ.
 

Οι δεσμοί που ένωναν τους Έλληνες - Τετράδιο Εργασιών (Βιβλίο)


Στο Τετράδιο Εργασιών υπάρχουν τρεις ερωτήσεις σχετικές με το μάθημά μας:

1. Να παρατηρήσεις τις δύο εικόνες και να απαντήσεις στις ερωτήσεις:
α. Σε ποιο άθλημα αγωνίζονται και οι δύο αθλητές;
Ο αθλητής στη πρώτη εικόνα αγωνίζεται στο ακόντιο. Η δεύτερη αθλήτρια αγωνίζεται στο άλμα εις μήκος.

β. Ποιο ήταν το έπαθλο για τον αθλητή της πρώτης εικόνας και ποιο για τον αθλητή της δεύτερης εικόνας;
Στην αρχαία Ελλάδα (εικ 1) το έπαθλο ήταν ένα στεφάνι ελιάς. Σήμερα (εικ 2) το έπαθλο είναι χρυσό μετάλλιο για την πρώτη θέση, αργυρό για την δεύτερη και χάλκινο για την τρίτη.

γ. Θα μπορούσε να πάρει μέρος η αθλήτρια της εικόνας στους αρχαίους Ολυμπιακούς αγώνες; Να δικαιολογήσεις τη γνώμη σου.
Η αθλήτρια δεν θα μπορούσε να πάρει μέρος στους αρχαίους Ολυμπιακούς αγώνες, γιατί δεν επιτρεπόταν η συμμετοχή των γυναικών σε αυτούς.

2. Να συμπληρώσεις το κείμενο χρησιμοποιώντας τις λέξεις της παρένθεσης
(μάντης, μαντεύω, μαντείο, απόφαση, μάντεις, χρησμός, Δελφοι):

Το πιο γνωστό μαντείο της αρχαίας Ελλάδας ήταν αυτό που υπήρχε στους Δελφούς.
Οι μάντεις έδιναν χρησμούς που βοηθούσαν τους ανθρώπους σε δύσκολες στιγμές να πάρουν τις σωστές αποφάσεις.
Μου αρέσει να προσπαθώ να μαντεύω το τέλος μιας ιστορίας. Νιώθω σαν ένας μικρός μάντης!

3. Να παρατηρήσεις τις εικόνες στο βιβλίο σου που δείχνουν κάποιο από τα αγωνίσματα των αρχαίων Ολυμπιακών αγώνων. Στη συνέχεια να διαβάσεις με προσοχή το 1ο παράθεμα. Γιατί νομίζεις ότι απαγορευόταν να τους παρακολουθούν γυναίκες;
Στην αρχαία Ελλάδα απαγορευόταν στις γυναίκες να παρακολουθούν τους Ολυμπιακούς αγώνες, γιατί οι αθλητές αγωνίζονταν γυμνοί.