Επαναληπτικό μάθημα ιστορίας για τις ενότητες 5, 6 (Τετράδιο Εργασιών)
Με αυτό το επαναληπτικό μάθημα, ολοκληρώνεται η πέμπτη και η έκτη ενότητα, του βιβλίου της ιστορίας της Γ' Δημοτικού, με τίτλο "Από τον μύθο στην πραγματικότητα", όπου μάθαμε για την
αρπαγή της ωραίας Ελένης από τον Πάρη, τους βασιλιάδες των Αχαιών, τον Τρωικό πόλεμο, και τις περιπέτειες που πέρασαν οι Αχαιοί και ο Οδυσσέας, μέχρι την επιστροφή του στην Ιθάκη.

Επαναληπτικό μάθημα ιστορίας για τις ενότητες 5, 6 (Τετράδιο Εργασιών)
1. Διαβάζουμε το κείμενο 2 στην τάξη και συζητάμε: Μήπως τελικά δεν ήταν η Ελένη η πραγματική αιτία του πολέμου; Μήπως όλα αυτά είναι δημιουργήματα του μύθου και της φαντασίας των ποιητών;
Αν σκεφτούμε για λίγο: Ήταν τόσο μεγάλο το πλήγμα για το Μενέλαο, το να του κλέψει ο Πάρης την Ελένη, ώστε να καλέσει όλους τους Αχαιούς βασιλιάδες και να κάνουν πόλεμο;  Μάλλον όχι! Πιο πιθανό είναι να ήταν η αφορμή, να ήθελαν να ξεκινήσουν πόλεμο, και απλά βρήκαν την ευκαιρία.
Βέβαια, υπάρχει περίπτωση, όλα αυτά για την αφορμή και τις αιτίες, να είναι η φαντασία του Όμηρου, για να κάνει πιο ωραίο το έργο που έγραψε.

Πριν από εκατό χρόνια οι άνθρωποι πίστευαν πως ο Τρωικός πόλεμος ήταν παραμύθι πλασμένο από τον Όμηρο. Όταν όμως οι αρχαιολόγοι έφεραν στο φως τα ερείπια της Τροίας, απέδειξαν πως ο μύθος ήταν πραγματικότητα.

Άρα όλα αυτά τα γεγονότα του πολέμου, φαίνεται ότι πιθανότατα έγιναν, απλά δεν αποδεικνύεται από πουθενά, ότι η πραγματική αιτία ήταν η ωραία Ελένη.

2. Ποιο από τα παρακάτω κείμενα έχει σχέση με τον μύθο και ποιο με τα πραγματικά γεγονότα; Συζητώ στην τάξη τι είναι μύθος και τι γεγονός και ποια είναι η διαφορά τους.
Ο Μύθος, είναι οι ιστορίες που έχουν φτιαχτεί και μπορεί να έχουν και αληθινά γεγονότα, αλλά μπορεί να έχουν και φανταστικά.
Η πραγματικότητα, τα γεγονότα δηλαδή, είναι πράγματα αληθινά, που έχουν συμβεί, έχουν γίνει, δεν είναι φανταστικά.

3. Συμπληρώνω τα κενά.
Ο ….Πρίαμος.... και η …..Εκάβη….. βασίλευαν στην Τροία. Η πόλη είχε πολύ ψηλά ….τείχη.… .
Ο ….Πρωτεσίλαος.… πάτησε πρώτος το χώμα της Τροίας.
Ο ….Αγαμέμνονας.... και ο .…Αχιλλέας….. μάλωσαν για τη ….Βρισηίδα.… .
Ο φίλος του Αχιλλέα, ο ….Πάτροκλος.…, πήρε την.…πανοπλία…. του Αχιλλέα και τα αθάνατα άλογά του, τον ……Ξάνθο….. και τον ……Βαλίο….. και πήγε να μονομαχήσει με τον ……Έκτορα.… .
Ο Έκτορας, πριν μπει στη μάχη, αποχαιρέτησε τη γυναίκα του την ……Ανδρομάχη….. και τον γιο του τον ……Αστυάνακτα…… . Στη μονομαχία που έγινε ο ……Αχιλλέας…… σκότωσε τον Έκτορα.
Με το ξύλινο άλογο, που λεγόταν και ….Δούρειος ίππος…., κατάφεραν οι ….Αχαιοί.… να μπουν στην ….Τροία.… .

4. Λύνω το σταυρόλεξο. Στην κάθετη στήλη βρίσκω το όνομα της γυναίκας του Έκτορα.
1. Σ’ αυτήν έδωσε το μήλο ο Πάρης.                                 Αφροδίτη
2. Δεν την πίστευε κανείς.                                                   Κασσάνδρα
3. Ο βασιλιάς του Άργους.                                                  Διομήδης
4. Ο ποιητής της Ιλιάδας.                                                    Όμηρος
5. Ο βασιλιάς της Ιθάκης.                                                    Οδυσσέας
6. Κόρη του Άνιου.                                                                Σπέρμω
7. Το ποίημα που μιλάει για τον Τρωικό πόλεμο.         Ιλιάδα
8. Έτσι λέγονταν τότε οι κάτοικοι της Ελλάδας.          Αχαιοί
9. Η γυναίκα του Πρίαμου.                                                 Εκάβη

5. Ποιοι θεοί βοηθούν τον Οδυσσέα και ποιος τον εμποδίζει να γυρίσει στην πατρίδα του; Γιατί;
Τον βοηθούν η θεά Αθηνά, ο θεός Δίας και ο θεός Αίολος.
Τον εμποδίζει ο θεός Ποσειδώνας, επειδή είχε τυφλώσει το γιο του, τον Πολύφημο.

6. Ποιον από τους κινδύνους που συνάντησε ο Οδυσσέας στις περιπλανήσεις του θεωρείτε πιο δύσκολο και γιατί;
Εγώ πιστεύω ότι ο πιο μεγάλος κίνδυνος που συνάντησε ο Οδυσσέας, ήταν στο νησί των κυκλώπων, γιατί βρέθηκε παγιδευμένος στη σπηλιά του Πολύφημου και παραλίγο να πεθάνει.

7. Ποιες ενέργειες του Οδυσσέα δείχνουν την εξυπνάδα του;
Οι ενέργειες που δείχνουν την εξυπνάδα του Οδυσσέα, είναι: η ιδέα για την κατασκευή του Δούρειου ίππου, το σχέδιο που σκέφτηκε για να ξεφύγουν από τη σπηλιά του Πολύφημου και αυτό για την εξόντωση των μνηστήρων.

8. Δείχνω στον χάρτη το νησί των Φαιάκων (Κέρκυρα) και την Ιθάκη.
Επαναληπτικό μάθημα ιστορίας για τις ενότητες 5, 6 (Τετράδιο Εργασιών)

9. Αντιστοιχίζω αυτά που ταιριάζουν.
Πηνελόπη            ===               πιστή
Οδυσσέας            ===               πολυμήχανος
Σύντροφοι           ===               άμυαλοι
Πολύφημος         ===               βίαιος
Μνηστήρες         ===                προκλητικοί
Τηλέμαχος          ===               συμπαραστάτης

10. Τι εννοούμε σήμερα, όταν λέμε τη λέξη οδύσσεια; Υπογραμμίζω το σωστό.
α) περιπέτειες, περιπλανήσεις, ταλαιπωρία  <<==
β) μια ευχάριστη διαδρομή
γ) το παλάτι του Οδυσσέα


Επαναληπτικό μάθημα ιστορίας για τις ενότητες 5, 6 (Τετράδιο Εργασιών)
Επαναληπτικό μάθημα ιστορίας για τις ενότητες 5, 6 (Τετράδιο Εργασιών)